XK 1996-2014
Jaguar XK8/XKR (modell X100) 1996-2005
Jaguar XK8 (projektkod X100) är en storslagen GT-vagn som lanserades av Jaguar 1996 och var den första generationen av en ny XK-serie. XK8 var tillgänglig i två-dörrar-kupé- eller två-dörrs konvertibelkarosser med den nya 4,0-liters Jaguar AJ-V8-motorn. 1998 introducerades XKR med en överladdad version av motorn. År 2003 ersattes motorerna av de nya 4,2-liters AJ34-motorerna i både de vanliga och överladdade variationerna. Den första generationen av XK-serien delar sin XJS-härledda plattform med Aston Martin DB7. Båda bilarna har sin historia från en övergiven utvecklingsstudie i Jaguar i mitten av 1980-talet, känd som XJ41 / XJ42, som hade varit avsedd att kallas F-typen. XJ42-prototyp
En av revisionerna är användningen av den andra generationen av Jaguars oberoende bakre upphängningsenhet, hämtad från Jaguar XJ (XJ40). Utvecklingen började 1992, med designarbeten som började tidigare i slutet av 1991. I oktober 1992 valdes en design och senare frystes för produktion 1993. Prototyper byggdes från december 1993 efter att X100 fick formellt godkännande och designpatent inlämnades i juni 1994 Utvecklingen avslutades 1996, med att bilen visades i mars samma år och började säljas från oktober 1996.
Anders Billing visar och berättar för oss om vad vi ska vara uppmärksamma på när vi köper Jaguar XK8/XKR av modell X100 i filmen nedan.
*********************
Jaguar XK8/XKR (modell X150) 2006-2014
Jaguar XK är den andra och sista generationen av Jaguar XK 2 + 2 grand tourer som tillverkas och marknadsförs av Jaguar under den interna beteckningen X150. Tredörrars hatchback-kupé debuterade på Frankfurt Motor Show 2005 med 4,2-liters V8-motor från sin föregångare, och två-dörrens cabriolet debuterade 2006 på North American International Auto Show.
X150 är känd för sin aluminiumkonstruktion och sin styling av Ian Callum, med detaljer som framkallar framstående tidigare Jaguar-modeller, t.ex. Sayerfronten med linjer från XP / 11-sport racingprototypen 1953 och antogs för D-typen - och grillplatsens märke som påminner om E-typen.
En facelift XK lanserades 2009 med en ny 5,0-liters V8. Produktionen av XK slutade i juli 2014 utan en ersättningsmodell med en totalproduktion på knappt 54 000 enheter.
Vad ska jag tänka på och vad ska jag kolla noga när jag ska köpa Jaguar X150? Anders Billing från Joe's Garage visar och berättar i filmen nedan.
Ytterligare köpråd finns via hemidan för Classics World och denna länk:
Classics World XK150 Buying Guide
OBS! Svenska Jaguarklubben tar inget ansvar för innehållet på denna sida, utan denna länk är endast att betrakta som en extra service.