XJ-S

Jaguar XJ-S/XJS (1975-1996)

Året är 1975...

Queen släpper skivan Bohemian Rhapsody och Sex Pistols skivan "Live in Concerts"

Jaguar ägs av British Leyland som året innan hade förstatligats. Det är stora stridigheter mellan fack och arbetsgivare i England, bensinransonering hade införts och hastighetsgränsen hade maximerats till 50mph.

I princip hela världen hade oljekris och biltillverkaren Jensen gick i konkurs.

Då - den 10 september, 1975, presenterar Jaguar sin senaste skapelse:

Jaguar XJ-S

En 4-sitsig (nåja) Grand Tourer, med en 5.3 liters V12 motor på 285hk som toppade 230 km/h.

Detta måste nog klassas som ett av bilhistoriens absolut största fall av BAD TIMING!!

Med sin grunddesign av Malcolm Sayer (som f.ö också designade den legendariska E-Type)  togs modellen fram med slutlig design av Doug Thorpe (Malcolm Sayer avled hastigt 1970).

Fr.o.m årsmodell 1982 så kom en ny och "effektivare" V12 motor, kallad H.E (=High Efficiency)  och 1983 kom även en modell med Jaguars klassiska raka 6:a.

I och med årsmodell 1992 så tog man också bort strecket i XJ-S och modellen hette nu bara XJS.

Få modeller av Jaguar har haft så lång livslängd som XJS (hela 21 år) och fastän det skedde ett antal uppgraderingar och förändringar under åren, så tappade den aldrig sitt klassiska utseende. Ett utseende som den fick väldig kritik för när den först presenterades på 70-talet, men som numera älskas av bilentusiaster över hela världen.

1996 rullade den sista XJS av bandet och kom sedan att ersättas av XK. Totalt tillverkades det drygt 115 tusen exemplar av Jaguar XJS.

Slutligen: När "Helgonet" dök upp i TV-rutorna igen 1978, nu med Ian Ogilvy i huvudrollen, (Roger Moore hade fullt upp med att vara James Bond),  så gjorde han det i en vit Jaguar XJ-S.

Om du nu blivit sugen på att skaffa en egen oförglömlig upplevelse i en av Jaguars mest omdiskuterade och älskade modeller, så presenterar vi här Jaguarklubbens egna "Helgon" Anders Billing som i denna film ger dig alla tips och råd du behöver.

Lycka till!