XJ 1968-2019
Jaguar XJ är samlingsnamnet för en serie av bilmodeller från Jaguar. När den lanserades 1968 kom den att ersätta ett antal snarlika Jaguarmodeller, och den var under många år märkets storsäljare.
Alla modellserier fanns med olika utrustningsnivåer; de lite lyxigare hette Sovereign och de riktigt lyxiga såldes under märket Daimler. Förutom utrustningsnivån kan man lätt skilja en Daimler från en Jaguar genom överdelen på kylargrillen samt handtaget på bakluckan – en Daimler har krusiga kanter medan en Jaguar har raka. Daimler-versionen av XJ12 kallas Double Six.
Här nedan finns några informativa filmer med köpråd kring olika modeller av Jaguar XJ av årsmodell mellan 1986 och 2019.
Jaguar XJ 2010-2019
Den nyaste generationen, X351, presenterades på Saatchi Gallery i London den 9 juni 2009 av Jay Leno och Elle McPherson. Tekniken hämtas till stor del från företrädaren X358, men formgivningen bryter helt med tidigare XJ-generationer och blir en fortsättning av den nya design som introducerades i XF-modellen. Den är i sin tur baserad på konceptbilen C-XF, visad på bilsalongen i Detroit i januari 2007, men X351 anknyter ännu tydligare till konceptbilen vad gäller frontpartiet. Aktern skiljer sig dock väsentligt från XF och alla tidigare Jaguar-modeller med sin korta bagagelucka, höga och smala bakljus och oavsett exteriörfärg alltid svartlackerade C-stolpar. Ett annat yttre kännetecken är det panoramaglastak som är standard.
Liksom tidigare är karossen av aluminium och erbjuds alltjämt med både kort och långt axelavstånd, där det långa axelavståndet innebär att baksätespassagerarna får ytterligare 12 cm benutrymme.
Bilen får den senaste generationen motorer som införts på XF och XK tidigare under 2009; 3,0 l diesel-V6 på 275 hkr eller 5,0 l bensin-V8 med eller utan kompressor på 385-510 hkr. Endast automatisk växellåda erbjuds. Liksom på XF- och XK-modellerna har växelväljaren formen av ett puckliknande vred på mittkonsolen, men det finns också paddlar bakom ratten som tillåter att föraren väljer växel själv.
Interiören är betydligt modernare än tidigare XJ-modeller och saknar vanliga mekaniska mätare; föraren får i stället titta på en datorskärm som visar analoga mätare av traditionellt snitt. På mittkonsolen sitter en åttatums datorskärm, som kan visa olika saker beroende på betraktningsvinkel och därmed tillåter passageraren att se på en DVD-film medan föraren använder satellitnavigeringssystemet.
(ovanstående text är hämtad direkt från Wikipedia)
Att detta är en helmodern bil har inte hindrat vårt expertteam Anders och Lennart från att göra en nästan 45 minuter lång film där vi får en grundlig genomgång av vad vi behöver tänka på när vi ska köpa ett eget ex av detta landsvägslok.
Jaguar XJ6/XJ8/XJR (X350/X358) 2003-2009
Jaguar XJ (X350) är en lyxig fyradörrars sedan i full storlek som tillverkades och marknadsförs över hela världen av Jaguar för modellår 2003–2009 som den tredje generationen av Jaguar XJ-saloon - som bär den interna beteckningen X350 och den interna beteckningen X358, efter dess mellanliggande ansiktslyftning 2007.
Både X350 och X358 var tillgängliga med en sex-växlad automatisk växellåda, en serie bensin- och dieselmotorer (V6, V8 och superladdad V8), många trimningsnivåer - och kort hjulbas (2003–2009) eller lång hjulbas (2005–2009 ) -konfigurationer. Modeller med förlängd längd var de längsta fordonen Jaguar hade tillverkat.
X350 var känd för sina avancerade elektriska system, självutjämnande adaptiv luftfjädring, chassi och karosseri av aluminium, bland de första för en massproducerad bil var bodyshell 40 procent lättare och 50 procent styvare än föregångaren, trots dess ökade totala storlek.
Styling av den sjunde generationen var en konservativ utveckling av föregående XJ: s styling; dess lamellgaller som är en flirt med det ursprungliga 1968 XJ. Exteriör styling var av huvuddesignern Tom Owen tillsammans med Sandy Boyes, under designdirektören av Geoff Lawson, som dog mitt i projektet, och hans efterträdare Ian Callum. XJ: s interiör utformades av Giles Taylor. Tillverkningen ägde rum vid Jaguars Castle Bromwich Assembly i Birmingham.
Med ett ommålat och mycket polerat exempel på dess legeringskropp på skärmen debuterade X350 vid Paris Motor Show 2002. Hela generationen X350 / 358 sammanföll till stor del med Jaguars ägande av Fords Premier Automotive Group - tills Tata Motors köpte Jaguar 2008. Produktionen avslutades i mars 2009 efter sju år med en total produktion på 83 566 bilar.
I nedanstående film berättar Anders Billing, Joe's Garage, om vad man skall vara uppmärksam på när du ska köpa en Jaguar X350 eller X358.
***********************
Jaguar XJ6/XJ8/XJ12/XJR (modell X300/X308) 1995-2002
Jaguar XJ (X300) är en lyxsedan i full storlek tillverkad av Jaguar mellan 1994 och 1997. Det var den första XJ som producerades helt under Fordägande och kan betraktas som en utveckling av den utgående XJ40-generationen. Liksom alla tidigare XJ-generationer har den Jaguars oberoende bakre upphängningsarrangemang. Utformningen av X300 betonade förbättrad byggkvalitet, förbättrad tillförlitlighet och en återgång till traditionella Jaguar-stylingelement.
Vid bilens lansering i oktober 1994 på Paris Motor Show använde Jaguars marknadsföringsmaterial frasen "New Series XJ" för att beskriva X300-modellerna. X300-serien representerade resultatet av ett förnyelseprogram för 200 miljoner pund av Ford. Programmet introducerade avancerade automatiserade karossvetsrobotar tillverkade av Nissan och var avsedda att visa den framtida riktningen för den brittiska bilindustrin.
För att hedra Jaguars prestationer besökte drottning Elizabeth II Browns Lane-fabriken i december 1994 och beställde en brittisk Racing Green X305 Daimler Double Six för hennes personliga bruk. [3] Detta var drottningens andra besök på Jaguars Coventry-fabrik sedan 1956.
Jaguar XJ (X308) är en lyxig sedan i full storlek som tillverkades av Jaguar under åren 1997-2003 över två generationer och har Jaguars AJ-V8 och Jaguars oberoende bakre upphängning. Det var den tredje och sista utvecklingen av XJ40-plattformen som hade varit i produktion sedan 1986.
Tips och råd om vad man skall tänka på och kontrollera när du ska köpa en Jaguar X300 eller X308 finns på nedanstående film där Anders Billing från Joes Garage berättar och visar.
Jaguar XJ6/XJ12/XJR (modell XJ40/XJ81) 1986-1994
Jaguar XJ (XJ40) är en lyxsedan i full storlek tillverkad av Jaguar mellan 1986 och 1994. Den presenterades officiellt den 8 oktober 1986 som en helt ny, andra generation av XJ för att ersätta serien III, även om de två modellserien såldes samtidigt tills serien III avbröts 1992. XJ40 använde Jaguars oberoende bakre upphängningsarrangemang och innehöll ett antal tekniska förbättringar (såsom elektroniskt instrumentkluster). 1993 XJ6 fick titeln "Safest Car in Britain" som resultatet av en regeringsundersökning. Den ursprungliga bilen 1986 lämnade plats för den kraftigt reviderade X300-modellen 1994, följt av X308-versionen 1997. XJ40 och dess senare derivat, är hittills den näst längsta Jaguar XJ-plattformen med en total produktionskörning på 17 år.
Med modellkoden XJ81 introducerades den XJ40-baserade XJ12 och Daimler Double Six på Amsterdam Auto Show i februari 1993 och drivs av en 6,0-litersversion av Jaguars V12-motor. Denna kopplades till en GM 4L80E 4-växlad automatisk växellåda. Det kan identifieras med XJ12 eller Double Six-märket på baksidan och ett V12-emblem på handskboxen. XJ12 använde de två tvillingstrålkastar par, svarta radiatorgaller och en guld "growler" -emblem på radiatorns topp, medan Daimler fick de rektangulära strålkastarna. Tidigare bilar hade fönstrramar i rostfritt stål, på senare bilar ändrades de till svart.
Anders Billing från Joe's Garage tar oss med nedanstående film in i Jaguars förtrollade värld och berättar vad vi ska tänka på när vi ska köpa Jaguar XJ40 eller XJ81 som den heter med 6-liters V12:an.