Byte av lamdasond

Byte av lamdasond på en Jaguar X-type 3.0 2001

Den gula varningslampan kallad MIL (Malfunction Indikation Lamp) visar att ett fel uppstått. För att ta reda på vad det är som behöver lagas kan man använda en OBDII-läsare (kallas ofta ELM327 och kostar från ett par hundralappar i butik). Dessa kopplas oftast med bluetooth till mobiltelefonen. I detta exempel används gratisprogrammet Torque på en Android-telefon.

Efter att ha kopplat in OBDII-läsaren och anslutit telefonen till den visades felkoden P1646.

Denna kod indikerar att en lambdasond (kallas även O2-sensor) är trasig. Denna sensor sitter långt ner, inklämd mellan motorn och torpedväggen under diverse slangar och sladdar. I bilden nedan är den utmärkt med en röd pil.

Att få loss den är en liten utmaning. Med hjälp av en specialhylsa för just lambdasonder, en lång 1” blocknyckel och en hammare lyckades jag få tillräcklig kraft för att den skulle släppa. När den väl lossnat lite är det bara att skruva ur den för hand. Se dock till att lossa kontakten för sladden först då den annars tvinnar sig och gör urskruvandet jobbigare.

Av någon underlig anledning är det den kontakt som sitter på sladden till lambdasonden som är den som är fast monterad i bilen. Det hade väl varit för enkelt om den del som hör till bilens kabelstam hade suttit fast istället. Kontakten har en fjädrande låspinne på undersidan. En liten smal skruvmejsel fungerar för att böja undan denna låspinne så att kontakten kan lossas. Bilden nedan till höger visar den lilla låspinnen.

Med kontakten lossad var det ganska enkelt att få ut lambdasonden. Den är tydligt märkt med artikelnummer så att en ny av rätt modell kan beställas. Det finns två olika typer av sonder, den ena sitter före och den andra efter katalysatorn. På denna stod de 1×43 9F472AA Denso 3110. Hos de svenska reservdelsföretagen hittade jag inte denna artikel, endast universalmodeller som enligt ryktet ofta fungerar mindre bra med denna motor.

Via en tysk återförsäljare som hittades på ebay kunde jag köpa en originalsond för ungefär en tusenlapp. Den modellbeteckning man kan söka efter är DOX-0430.

Nya och gamla sonden – ser hoppfullt lika varandra ut men har olika märkning på själva sonden. Om jag uppfattat det rätt så är 1×43 9F4722AA Fords artikelnummer på denna del.  

Den nya sonden har redan fett på gängorna, så det är bara att skruva den på plats.

Monteringen sker med samma verktyg som användes för att demontera den trasiga. På den medföljande instruktionen står det att den ska dras med 35-45 Nm men det finns ingen möjlighet att få plats med momentnyckeln så det blev att dra den så hårt jag vågade.

Med nya sonden monterad och kontakten satt på plats och anslutits till bilen var det dags att starta motorn och koppla in ODBII-läsaren igen. Genom programmet i telefonen går det att släcka felkoden och därmed släcka varningslampan. Det går även att läsa av värden från sonderna och de visade båda nu 0,8V vilket är ett rimligt värde.

Jag har inte lyckats lista ut vad det är som styr att varningslampan tänds. Med den trasiga sonden kunde den förbli släckt ett tag efter att felkoden rensats för att plötsligt tändas igen. Det är lämpligt att ta ut bilen på en provtur för att säkerställa att allt nu fungerar som det ska.

Kommentera