Xj40 spridar problem

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Xj40 spridar problem

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Felix Wilke Felix wilke 7 månader sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Felix Wilke
    Felix wilke
    Deltagare

Tjena är tacksam för alla svar och tips ni kan komma med nu när jag känner mig fast.

Jag har en xj40 88, jag brukade köra den någon km varje år för att hålla igång den. Efter jag varit ute med den och kört ett år så dog den och startade inte mer. På något sätt hade den fått vatten i tanken och rostat sönder bränsle pumpen. Jag köpte en ny på biltema. Nu ser jag att det får fram bränsle till spridarna men stiften är torra. Jag tror det kan ha satt sig smuts i spridarna. Jag har fått låna spridare ifrån en xj6 men det är fortfarande tort på stiften.

Vet någon om det fungerar med xj6 spridarna ? Tips på nästa steg att felsöka den ?

Tack i förhand Mvh Felix

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Spridarna styrs av impulser från motorns ECU Electronic Control Unit och för att detta skall fungera skall det finnas batterispänning fram till spridarna, kolla detta först.Sedan kan du mäta resistansen i spridarna och den skall vara 2,2 – 3,0 ohm. Det skall vara samma spridare på alla Xj6 EBC4430 fram till X300 som har en annan spridare LHE1520AA. Pumptrycket efter regulatorn skall vara 2,3 – 3,0 bar.
    MVH
    Gerry

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Spridaren jordas från ecu, pulsen är ett par millisekunder. Se den med en voltmeter är inte lätt. Och så får man en spik på några tiotals volt, också kort. Men man kan lyfta ut spridaren och se bränsledimman, då vet man att det funkar så långt. Brinner lätt så inga gnistor då 🙂

Pulsen kan ses om man kopplar en lysdiod på rätt sida av spridaren, från batteri + men lämpligt motstånd, blinkar till när spridaren får jord.

• Det här svaret redigerades 7 månader sedan av Torslund .
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Att mäta själva pulsen kräver utrustning enligt Torslunds beskrivning, däremot kan man prova om det finns matning fram med en vanlig voltmeter. Här finns ett felsökningsschema över injektorkretsen.

Injektorkrets

MVH

Gerry

• Det här svaret redigerades 7 månader sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

Testad med startgas än? Så du verifierar att det verkligen finns gnista. Saknas vevaxelgivarens signal så borde ecu stänga av. Jag kollar alltid vad som fungerar istället för att leta efter nått som inte fungerar, effekten blir den samma i slutändan 🙂 Spridaren är en solenoid och man kan höra den slå, lyfta ur en och ge den en kort +12V puls så borde man uppfatta om den har liv, kort puls inte länge för då kan man bränna lindningen. Om du provar med en annan spridare så bör den vara samma, låg eller hög ohmig, vilket det nu är i jaggan.

https://www.youtube.com/watch?v=ajAGXB2cJEA ett sätt att mäta pulsen med diod.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Gick ut till min 88a och kollade hur den ser ut. Kontakterna är lite tråkiga att mäta genom 🙁 de nyare är lättare. Men stack två svets trådar i den och la en lysdiod med ett motstånd på 1k tvärsöver.  Blinkar tillräckligt för att pulsen ska synas. Vänd bara dioden i rätt riktning.

Felix Wilke
    Felix wilke
    Deltagare

Tack så mycket för alla svar !

Jag ska försöka hinna testa i veckan så återkommer jag med lite mer svar 😀

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.