X300 XJR går dåligt efter längre tids vila

Hem Forum XJ (X300,X330,X305,X306) X300 XJR går dåligt efter längre tids vila

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Pontus Larborn Pontus Larborn 2 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Jag har köpt en gammal X300 XJR som tyvärr blivit ståendes utomhus under lång tid, runt 10 år. Den har stått med fel tanklock så det har kommit vatten i tanken.

Jag har nu dränerat tanken på gammal soppa och det som kom ut såg väl allmänt tråkigt ut, det var blandat med vatten och missfärgat.

Med nya stift så startar den men den går bara på tre cylindrar. Stiften på bilden har gått 30-40 sekunder.

Min teori är nu att spridarna är igensatta, så nästa steg är;

1) Skicka dessa på renovering.

2) Försöka starta den på start

gas.  Då går man ju “förbi” en eventuellt bråkig spridare, så då bör den nästan gå lite bättre.

Någon som har andra uppslag?

Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

Det borde vara spridarna.

Men innan du skickar iväg dom, byt plats på två av spridarna, så att en “sotig” får husera i en cylinder med rent tändstift  och vice versa.

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Svårt att se på denna bild men flera av spridarna var fulla av ”gucka”, så de ska lämnad iväg på rengöring och sen får vi se hur många som vaknar till liv. Förhoppningsvis behöver jag inte köpa alla nya:)

Den gick bättre med hjälp av startgas men inte helt bra, det oroar mig lite, jag hade hoppats att den skulle gå riktigt fint på gasen men det gjorde den icke. 

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Spridarna är renoverade (och en är utbytt) så nu går den bra igen! Hurra!

Eller, tja, den går ganska bra i alla fall. Den har ju inte körts på tio år så det är ju en hel del annat som återstår innan den upplevs bra och pålitlig.

Nästa steg blir att tömma tanken igen för att skölja ur eventuellt “guck” som lossnat sedan sist. Och byta alla oljor, förstås.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.