Vilken typ av batteriladdning rekommenderas ?

Hem Forum XK8 (X100) Vilken typ av batteriladdning rekommenderas ?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Christer Johansson Christer Johansson 3 veckor sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Leif Tusseus
    Leif Tusseus
    Deltagare

Hej, Snart dax för vinterförvaring och då kommer frågan upp kring batteri ur eller laddare.

Vad har ni andra för tipps, jag har haft en BMW M3 i vinterförvar tidigare och då körde jag med en typ av underhållsladdning via cigguttaget och det fungerade utmärkt, är det att rekommendera till XKR-en nu?

// Leif

Hej,

Jag tar ur batteriet och laddar det en gång per månad under vintern, då det inte finns något eluttag där bilen står. Det är ganska enkelt att ta ur batteriet. Glöm inte kolla att du har radiokod och att bagageluckan kan öppnas med nyckel innan du tar bort batteriet!

En underhållsladdare typ CTEK  fungerar också utmärkt. Jag har ingen erfarenhet laddning via cigarettuttaget på denna bilen.

MVH

Christer

Stefan Evholt
    Stefan Evholt
    Deltagare

Jag rekommenderar en CTEK laddare och den kopplad på batteriet samt jordpunkt under vintern.

Leif Tusseus
    Leif Tusseus
    Deltagare

Tack för tipps !

En fundering till, om det inte finns El tillgängligt vid vinterförvaring är det bästa tipset fortfarande en CTEK på urplockat batteri ?

Jag laddar batteriet (som står hemma) varje månad med en CTEK under vinteravställningen, tycker det är onödigt att ha laddaren inkopplad för jämnan om batteriet inte sitter i bilen.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.