Skip to main content

Vätskor

Hem Forum Allmänt om bilen Vätskor

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Torslund Torslund 1 vecka sedan.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13089
    Per Saltin
    Per Saltin
    Deltagare

    Alla som känner mig vet att jag är mycket noga med vätskor. Vätskebrist kan vara förödande för bilar (och människor).
    Jag håller på med ett project med en 6-liters tolva från en XJ40 93 och fram och bakaxel från XJ tolv okänd 80-talsmodell.
    Bilen kommer bara att köras på sommaren och I plusgrader. Således Inga hemska kallstarter I minus 25 C.

    Man kan naturligtvis läsa I “boka” men numera finns ju en massakonstiga grejor att hälla I.
    Ibland kan det vara så att packningarna inte gillar dessa.

    Motorolja
    Skall man hälla I syntet och isåfall vilken grad?

    Växellådsolja
    En Getrag 265 från en 6-cyl Jaguar.

    Kopplingsolja

    Bakaxelolja

    Bromsolja
    Här finns ju silikonolja t.ex

    Styrservo

    Kylvätska
    Finns nån ny gegga som inte korroderar och tål högre värme. Kan det va nåt?

    Tacksam för råd.

    #13108
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Lite tankar och råd kring vätskor:
    Motorolja
    Vilken olja man skall använda finns det många åsikter om och man kan väl konstatera att följer man tillverkarens rekommendationer blir det inte “fel”. Nu måste man tänka på att dessa togs fram för mer än 30 år sedan och det har hänt rätt mycket på oljefronten under tiden. Ett säkrare val är vanligen oljetillverkarens rekommendationer och där kan man konstatera att trenden går mot lägre viskositeter för att minska friktionsförlusterna. Castrol rekommenderar idag 5W-40 EDGE för V12 men 5W verkar onödigt lågt om du inte kör mitt i vintern i Norrland. De anger också Edge 10W-60 som ett alternativ. Kör man inte racing är 60 onödigt tjock och dyr och smörjer inte bättre. Denna olja är framtagen för högvarviga högprestanda motorer som kan komma upp i höga arbetstemperaturer vilket knappast kategoriserar Jaguars V12. Slutsats, häll i 10W-40 delsyntetolja så får du bra smörja till ett vettigt pris så du råd att byta den lite oftare vilket är viktigt.
    Växellådsolja
    Redline MTL 70W-80 är den olja som de flesta verkar att rekommendera för Getrag lådor. Annars är rekommendationen automatlådeolja Dexron III.
    Kopplingsolja
    Bromsolja DOT 4
    Bakaxelolja
    Castrol Axle Z Limited Slip 90
    Bromsolja
    DOT 4 glykol eller DOT 5 silikon. Fördelen med silikon är att den inte suger åt sig vatten (icke hygroskopisk) och därför inte behöver bytas vartannat år, nackdelen är att den komprimeras dubbelt så mycket som glykolbaserad och ger en ”svampigare” känsla i bromspedalen. Silikonbaserad bromsvätska används därför aldrig på racingbilar. Vid byte av glykolbaserad till silikonbaserad vätska måste systemet tappas ut helt och sköljas, blanda aldrig de två sorterna. En annan fördel med DOT 5 är att den inte löser lacken om man spiller.
    Styrservo
    Castrol Transmax Dex III
    Kylvätska
    Glykolen var förr en IAT (Inorganic Additive Technology) Etylenglykol (EG) och var gul/grön. I dagligt tal kallas den “vanlig glykol” och är för det mesta idag blå till färgen, tex Castrol Radicool. 1998 bytte Jaguar till OAT (Organic Acid Technology) en sk long life glykol som är orange/röd till färgen. IAT och OAT bör aldrig blandas då kan det bli stopp i systemet pga av utfällningar. ”Vanlig glykol” är ca hälften så dyr som long life men skall bytas vartannat år mot long life som håller i 5 år.
    Gillar man inte vatten i systemet kan man hälla i Evans kylvätska. Den behöver aldrig bytas men har några nackdelar förutom det höga priset. En är att den inte skall blandas med vatten så skulle man få ett läckage så kan man inte fylla på vätska från närmaste vattenhål. Evans har också lägre värmeöverföringsförmåga än vatten vilket kan medföra kylproblem. Annars är Evans populär i bilar som körs korta sträckor per år.
    MVH
    Gerry

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 1 dag sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    #13110
    Per Saltin
    Per Saltin
    Deltagare

    Tack för svar.
    Lite bakgrund. Det här är en Ferrari Daytona Spyder replica.
    Levererad I slutet av 80-talet så någon gammal bromsvätska finns nog inte.
    Nya bromsrör måste dras och dom är torra.
    Motorn har stått I 8 år och är numera rengjord I alla kanaler.
    Slangar rengjorda och kyl är nybyggd.

    Joeas garage tyckte att jag skulle hälla I 20W50 Mineral I motorn då trycket på tomgång tydligen
    är känsligt för syntet. Lite öppet här alltså.

    Går det inte att hälla DOT 5 I kopplingen? Är det komprimeringen som ställer till det?

    Redline verkar vara bra skit. Hade en Porsche 928 och där rekommenderades Redline I lådan.
    Redline får det bli.

    Bakaxel blir enligt rekommendation.

    Broms blir DOT 5. Det här blir en glidarbil och ingen räser. Behagligt att kunna spilla
    när man monterar in och ur.

    Styrservo. Där rekommenderar Jsguars handbook en slurk “tätningsvätska”? Min styrväxel
    är nyrenoverad från en XJ12 serie 2. Är tätningsvätska nåt gammalt arv tro?

    Kylvätska. Evans är frestande men jag blir lite orolig med kylförmågan. En 6-litare
    I ett trångt motorrum behöver nog all kräm man kan få vad gäller kylning.
    Nybyggda kylet är 3-raders och klarar nog det mesta men man vet aldrig.
    Det kanske är läge på long-life.

    /mvh Per

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 1 dag sedan av Per Saltin Per Saltin.
    #13113
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Att det kan hända att oljetrycket blir lägre med syntetolja än med mineralolja beror på att friktionstalet är lägre och därmed strömningsmotståndet i oljepumpen lägre vilket kan ge ett lägre värde på oljetrycksmätaren, men detta påverkar inte själva smörjningen. Däremot så blir trycket högre om du kör med 20W50 än med 10W40 oberoende av oljetyp. Eftersom du inte skall köra på vintern kan du använda den “tjockare” oljan.
    Det går säkert att hälla DOT 5 i kopplingen också med risk att den blir “svampig”.
    “Tätningsvätska” vet jag inte om det behövs men du får väl se om den väsnas eller läcker från servon.
    Long life kan vara ett “säkrare” val än Evans om inte annat så billigare.
    Ett spännande projekt som vi ser fram emot att få rapporter om!
    MVH
    Gerry
    .

    #13116
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Har kört bil i 44 år. Har aldrig bytt bromsvätska eller kylarvatten bara för att den blir gammal 🙂  Tog fram en gammal 142a i somras, den har inte varit i trafik på närmare 10 år och inga vätskor är bytta under min tid som ägare. Och är det nått fel på vätskorna, nä. Men för all del, byt gärna så ofta ni vill 🙂

    Bilar servas sönder oftare än man tror 🙂 Men automatlådeoljan bör bytas då och då, ibland när man köper bil så är det kaffe i lådan 🙂 Motorolja använder jag mineraloljor till och har aldrig haft ras, ok, mina bilar är byggda för den oljan. Nya bilar får man nog ha nya oljor i. Axlar behöver man inte göra nått med om man inte har isär dom. Men kollar dom alltid vid köp. Däremot verkar det vara slarv med hjullager smörjning, många gånger är det för lite i dom.

    #13121
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Problemet med glykolbaserade bromsvätskor är att de drar åt sig vatten vilket sänker kokpunkten. Sänks kokpunkten finns det risk för att vätskan kokar och då försvinner bromsverkan. Det går att testa bromsvätskans kokpunkt och då ser man direkt om den behöver bytas. Det har varit på förslag att detta skall göras vid den vanliga besiktningen men detta har ännu inte blivit något krav. I Tyskland är detta ett krav, beroende främst på att det är lite skillnad på värmeutvecklingen när man bromsar från fri fart på Autobahn mot svensk motorvägsfart. Kan hålla med om att förr så bytte man inte bromsvätska så ofta och för det mesta aldrig det gick bra ändå med den tidens bromsar och lättare bilar som inte genererade några högre temperaturer i hjulcylindrarna. En annan sak som sker med vatten i bromsarna är att systemet rostar så av den anledningen bör också byte ske.
    En sak man bör vara uppmärksam på är att DOT 5.1 olja INTE är en DOT 5 silikonolja utan en glykolbaserad vätska. En annan är att DOT 5 inte bör användas för ABS system utan DOT4 SL6.
    MVH
    Gerry

    #13124
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Jo skillnad är det om man kör som om det vore tävling hela tiden. Men den vanliga Svensson lär inte koka bromsarna ens om det bara vore vatten i dom 🙂

    #13125

    [quote]Jo skillnad är det om man kör som om det vore tävling hela tiden. Men den vanliga Svensson lär inte koka bromsarna ens om det bara vore vatten i dom [/quote]

     

    Tja, du kan jo prøve å kjøre nedover noen norske fjellveger, eller alpepass, så kan jeg love deg at bremsene blir varme uten at man kjører som Petter Solberg!

    #13126
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Lämpligt att anpassa sig efter sin miljö, inte andras 🙂

    #13128
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Du har helt rätt, underhåll skall anpassas efter förhållande och krav. Problemet är bara att ge individuella anvisningar för underhåll, tyvärr så blir det generella regler som passar det stora flertalet. Skall man göra avsteg från dessa regler måste man veta varför och hur och det kräver kunskap som “Svensson” ofta inte har . Det är då bättre att vara “på den säkra sidan” och byta i tid även om det ofta inte behövs.
    Ett annat stort problem är ju fusket med underhåll, när man tar betalt för arbete som aldrig blivit utfört.
    MVH
    Gerry

    #13129
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Ja som jag skrev, bilar servas sönder 🙂 Att hitta en mek som verkligen gör sitt bästa och kan är inte lätt. Har för många exempel på sönder mekade bilar från de stora verkstäderna. Men betalt ska dom ha 🙁

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.