Varning för fel i Krock-kuddesystemet

Hem Forum XJ8 (X308) Varning för fel i Krock-kuddesystemet

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Bo Gustavsson Bo Gustavsson 3 veckor sedan.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Bo Gustavsson
    Bo Gustavsson
    Deltagare

Hejsan! Jag har en “Lampa” som lyser och säger att det är något fel i krock-kuddesystemet. Den lyser (gul) som den ska när jag slår på tändningen och gör systemcheck och slocknar när motorn har startat för att efter några sekunder lysa upp igen. Jag har varit hos flera verkstäder som har kopplat in sina felkodsläsare. Bilteknikern har kommit tillbaka och sagt att det inte går att få kontakt med systemet. I vissa fall har de kommit åt motordata men inte krockkuddesystemet. Jag har köpt en egen felkodsläsare men med samma resultat — åtkomst nekad. Läsarna verkar inte nå boxen för krockkudden så något avbrott förefaller finnas på vägen dit.

Har någon ett förslag hur jag kommer vidare med felsökning och åtgärd? Det känns så hopplöst just nu!
    Med vänlig hälsning Bo Gustavsson

Ps Min bil är XJ8 Soverein 4.0 -2000 Ds

Om de inte får kontakt med modulen så kanske det är den som är trasig, har en lös eller skavd sladd sladd. Placeringen kan jag inte hitta men den ser nog ut så här.

https://www.ebay.com/itm/JAGUAR-XJ8-1998-1999-SRS-AIR-BAG-AIRBAG-CONTROL-MODULE-UNIT-HNC9666AD/232716429024?fits=Model%3AXJ8&epid=1323919052&hash=item362efae6e0:g:S08AAOSwtNdavryo:rk:1:pf:0&vxp=mtr

Bo Gustavsson
    Bo Gustavsson
    Deltagare

Tack Johan för ditt svar!
    Jag får försöka lura ut var modulen kan sitta.

Med vänlig hälsning Bo

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Du hittar modulen i centrumkonsolen bakom radoienheten.
    MVH
    Gerry

Bo Gustavsson
    Bo Gustavsson
    Deltagare

Gerry, då ska jag försöka leta bakom radioenheten. Tack!

Med vänlig hälsning Bo

Per Pedersen
    Per Pedersen
    Deltagare

Hej Bo

Jag hade samma problem med min XKR från 2003.

Bilen var inne både på en Auktoriserad Jaguarverkstad och Joes garage utan att få kontakt med airbagsystemet.

Dom bara ryckte på axlarna och konstaterade att det förmodligen var modulen det var fel på.

Men så var INTE fallet. Det var en säkring som löst ut, som gjorde att felkodläsaren inte fick kontakt med airbagsystemet ?

När Jag  bytt säkring och kopplat upp min egen felkodsläsare, Så indikerade den att det var närvarokännaren under sätet som det var fel på.

Kännaren hade spruckit i plastfästet.Jag kikade på passagerarsätet, som visade sig haft samma fel, som föregående ägare hade åtgärdat med buntband, fäst i stålställningen under sätet.

Jag gjorde samma åtgärd på förarsätet och sprayade kontaktspray i samtliga kontakter under sätet.

Nollställde med felkodsläsare, och vips problemet löst.

Mvh Per

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Här har du kopplingsschemat för Airbag systemet.

Airbag

Systemet matas från säkring 10 i vänstersidans säkringsdosa under baksätet. Var försiktig när du kollar anslutningarna så du inte löser ut airbagen. Koppla loss batteriet och vänta 1 minut innan du gör något!

Jag tror också att det är  dålig kontakt under sätet, fel i själva modulen är ganska sällsynt.

MVH

Gerry

Per Pedersen
    Per Pedersen
    Deltagare

Hej Bo

Hur gick med felsökningen  ?

Har du hittat felet  ?

Mvh Per

Bo Gustavsson
    Bo Gustavsson
    Deltagare

Hej Per!
    Nej, tyvärr så har jag inte hittat orsaken till problemet. Jag har varit hos 7 verkstäder och ingen har lyckats få kontakt med Airbag-systemet. Som jag nämnt ovan, så har jag köpt en felkodläsare av hög kvalitet men den får inte heller kontakt med bilens system.

Jag har kollat säkringarna men hade inte tur, som du, att hitta någon trasig som kunde föra mig framåt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra men enligt de tips, som jag har fått ovan, så ska jag nog se om jag kan få bort framstolarna och kolla kablage och liknande. Det är väl bara att kämpa på, jag har ju vintern på mig.

Tack för att du frågade.
    Bo

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.