Undre spindelled, har någon bytt en sådan?

Hem Forum XK120,XK140,XK150 Undre spindelled, har någon bytt en sådan?

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Kalle Borg Kalle Borg 1 år, 3 månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10958
    Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

    Jag har skrivit en fråga under Mk7-8-9 som berör en reservdel som även sitter på XK-bilarna från 50-talet, nämligen den undre spindelleden. Har någon erfarenhet av att byta sådana? Läs då gärna min fråga………..

    #10981

    Hej Kalle,

    Jag noterade samma problem när jag renoverade min framvagn på XK 150:n på 80-talet. Det är väldigt lite plats för damasken men min skyddsdamask har inte gått sönder trots allt. Jag såg att ett känt mindre XK-företag i Coventry nu lanserade en hållare med förlängt mtrl för att få plats att montera skruvarna på ett bättre sätt än original. Tänkte köpa ett set för att se om det löser problemet. Det ger i och för sig inte mer plats för gummidamasken, så med risk för att prata mot bättre vetande kanske någon av dina drastiska lösningar är bättre.

    Jag ska faktiskt beställa ett par nu när det kom på tal. Återkommer när jag har kollat resultatet.

    MVH

    Lars-Göran Nilsson, 0705872591

    #10985
    Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

    Hej Lars-Göran

    Tack för detta mycket intressanta svar! Har XK-firman varit uppmärksam nog på att förlänga flankerna för ett bättre skruvförband så har de kanske också tänkt på andra förbättringar! Skriv gärna igen när du sett de nya delarna du beställt!

    Kalle

    #11177
    Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

    Nu har jag tillverkat pressverktyg och fixturer för att modifiera de nytillverkade, felaktiga, delarna i satsen till undre spindelled. Jag hjälper gärna er andra nu när jag har verktygen. Skall du byta undre spindelled på XK120-140-150 eller Mk7-8-9 eller Mk1 så delar jag gärna med mig med hjälp och erfarenheter.

    #11197

    Hej igen Kalle,

    Såg att du nu gjort en förändring själv. Men jag har fått hem de nya delarna med förlängda sidor. Har dock inte provat att montera de ännu.

    Men såg när jag fördjupade mig i framvagnen för Xk och Mk7, att det skiljde något mellan dessa delar. Inte mycket, men enl. Guy Broad tillräckligt för att det ska bli fel hjulvinklar.Kan det vara en del av din problematik?

    Därför kanske inget värde för dig att se hur det går för mig med Xk:n

    Hur har du löst det nu?

    Mvh

    Lars-Göran

    #11198
    Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

    Jag är naturligtvis mycket intresserad av att se hur det ter sig på en XK! Jag skulle t ex vilja se ett foto på hur din nya del ser ut.

    Om du förser mig med din e-mailadress så kan jag skicka dig en foto-sekvens på hur jag gjort modifieringen av mina delar. Skicka till kalleborg@kalleb.org så svarar jag med bilder och beskrivning. Intressant att G B menar att det skiljer mellan XK och Mk7. Mina delar är köpta till Mk7. Finns det någon beskrivning som visar vilka skillnaden är?
    ÖVRE spindelled skiljer mellan olika fabrikat. Offsetten skiljer (Horisontal-linjen genom kulans centrum jämfört med c-linjen genom bultarna). Här är kvalitetsprodukten “Lemförder” CAC9938# sämst av de jag kollat. Cambervinkeln påverkas negativt vid fullt infjädrat/utfjädrat läge. Spelar ingen större roll… Däremot har Lemfördern störst rörlighet! (Vilket naturligtvis är en följd av det förstnämnda)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.