Tank

Hem Forum XJ (X350,X358) Tank

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 3 veckor, 1 dag sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Sigvard Lundgren
    Sigvard Lundgren
    Deltagare

Hej jag har tom tank men kan inte tanka. Har provat med att byta pump vi bensinmacken. Det är stopp i tankeöret och pumppipen går att få ner under en lite lucka i röret.

Vad har hänt ??

Sigvard Lundgren
    Sigvard Lundgren
    Deltagare

Jag vill göra ett tilläg. Felkod P 0442 .Verkstaden kunde inte få tag på reservdel så en egen konstruktion gjordes. Efter detta var allt bra motorvarNinas lampan slocknade. Men när jag skulle tanka bilen så gick det inte. Det blev mottryck så att tankmunstycket slog av. Bensinmacks personalen sade tanken är full. Tankmätaren visar fel. Jag visste atttankmätaren är ok och att tanken är nästan tom. Vad gör jag ingen reservdel finns enl. Tim Motor i Västervik. Jag fick i6 liter bensin efter tre tankflrsök så nu står bilen på bensinmacken Preem i Gamleby.

mvh

Sigvard 0761014418

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    P0442 indikerar ett fel på “Evapurative emissions system” EVAP dvs. systemet för att ta hand om bensinångorna.Fungerar inte detta så slår pumpen “bakut” när tanken skall fyllas. Troligen så är det ventilen “Purge valve” C2C21972 som bråkar och inte öppnar. Det finns en video som visar hur man byter den på Youtubehttps://www.youtube.com/watch?v=lEkdTRMGEJg. Det är riktigt att ventilen inte längre finns som reservdel men söker man på C2C21972 så finns den att få tag på både ny och begagnad på ebay. Kontakta gärna Joes garage de brukar kunna hitta delar. Kolla också att alla slangar och rör i systemet är täta annars ger det samma felkod. Felet kan också orsaka att tankmätaren visar fel.
    MVH
    Gerry

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.