Tändproblem

Hem Forum XJ8 (X308) Tändproblem

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Roland Djerf Carriagemaker 6 månader sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Roland Djerf
    Carriagemaker
    Deltagare

Hejsan där ute,

Nu var det dags för lite problemlösning igen. Jag har en -98 (11500 mil) Daimler Supercharged som för ett par veckor sedan var nere hos Joe’s Car för byte av allt som har med kamkedjesträckare att göra plus byte av tändstift och olja i automatlådan.

När jag hämtar bilen och slår på radion efter några mil, hörs det som en kulspruta i radion både på FM-bandet och på mellanvågsbandet. Svaret från Joe’s var att förmodligen är det fel på en av tändspolarna och skickade upp en a’ 1.321:-, vilket vi provat där det verkar mest misstänkt – utan resultat i väntan på ytterligare 7 st. nya tändspolar. (även all primärmatning till de olika spolarna bortplockade en och en utan hörbart fel på motorns gång även alla tänstift bortplockade, kollade med Ohmmätare och alla tändstiftsrör rengjorda och urtorkade – vilket man inte gjort på Joe’s)

Om det nu visar sig att det inte är ett tändspolefel eller att något tändstift inte håller måttet – vad kan då vara problemet som orsakar dessa “kulsprute-knaster-störningar”? (Störningen följer motorvarvet)

Stort tack för bra svar på förhand!

Roland

Thomas Cramer
    Thomas Cramer
    Deltagare

Någon lös jordfläta till huv eller ventilkåpa?

Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

Är inte detta ett solklart reklamationsärende eftersom felet uppstod i direkt anslutning till verkstadens ingreppet i just tändsystemet?

Om jag inte missminner mig, löstes detta helvetesljud på gamla sextiotalsbilar med avskärmande tändkablar.

Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

Jag har frågat runt lite.

Samma svar av båda -defekta tänddelar.

Att göra som Joes och skicka upp en tändspole (som du skall betala!!!)  på prov. Är inte det lite väl magstarkt! Kolla med din konsumentvägledare hur du skall gå vidare ifall Joes inte tar sitt förnuft till fånga.

Staffan

Roland Djerf
    Carriagemaker
    Deltagare

Hejsan,

Jo, problemet löstes efter att bytt alla tändspolarna. Vad jag då upptäckte var att tändspolarna var belagda med olika stora kolfläckar på utsidan som då med automatik kommer i kontakt med metallen och då ”vilseleder” gnistan.

Under detta felsökningsarbete fick jag av en god vän som är flygplansmontör tipset att på Biltema köpa en liten tunn lödfläta och fästa den på insidan i tändstiftsfjädern som är kontaktlänken mellan tändspolen och tändstiftet. På så vis tvingas gnistan att följa flätan raka vägen ner till tändstiftet och frestas aldrig att söka sig till gummiväggen runtomkring som kan innehålla passager ut mot kringliggande metall. Tyvärr hade jag redan hunnit installera de nya tändspolarna innan jag fick reda på denna geniala lösning.

Hur som, man kan ju kräva av – i detta faller Joes Garage – att man kollar dessa enkla saker efter en genomgripande bytesreparation av alla kamkedjesträckare och byte av tändstift och inte komma med motargumentet ”att tändspolar kan gå sönder när som helst”, vilket de givetvis kan göra, men man förväntar sig att med dagens instrument ett sådant stort fel ska ge utslag.

Nej, jag orkade bara inte hålla på att bråka när det var vår och åkandet var det viktigaste.

carriagemaker

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.