Roadbook för Rostan

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Roadbook för Rostan

Detta ämne innehåller 36 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av Mats Holmström Mats Holmström 11 månader, 1 vecka sedan.

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Författare
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Förrförra veckan gick en blinkerslampa sönder i min andra S-type, det var väldigt snabbt och enkelt att fixa. Såg förra veckan att halvljuset inte fungerade på rostan, höger fram. Hur man gör för att byta finns i handboken till bilen, kapitel 5-13 – Klara det själv.

Jaha, såklart gick det åt helvete att byta glödlampa i strålkastaren. Det började bra, fick lätt bort den större plastkåpan som ligger över båda lykthusen. fick bort locket från den större strålkastaren i lykthuset. Det är en metallbåge där som man ska föra mot lampan för att på så sätt lossa på lampupphängningen. Det händer såklart inte, men nånting knakar till och reflektorn i strålkastarn hoppas lös. Reflektorn i den stora strålkastaren är sammankopplad med den mindre via ett stag. Fick ändå inte ut lampan.Trångt och jäkligt och att dra i metallbågen har inte alls avsedd effekt. Kanske ändå inte någon idé att byta lampa medans reflektorerna skramlar omkring inne i lyktan, man kan säkert blända sin stackars medtrafikanter.

Enligt vad jag har lyckats utröna mha google så händer det här ganska ofta. Varför är jag inte förvånad? Vissa lösningar som jaguar gör är verkligen skitdåliga, men det hör väl till. Vidare så är lösningen att byta lykthus, vilket då, om man köpte ett nytt under tiden för den trådens tillblivelse, kostar £500.  500 pund för nånting som går sönder lättare än partnerns läsglasögon… Ja ja, finns ett begagnat på bildelsbasen, bara 800 kronor. Nu måste man ta bort hela kofångaren istället, men det underlättar väl glödlampsbytet… om man nu inte lyckas ta sönder det lykthuset också…

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

I länksamlingen som Gerry postade finns en guide till hur man reparerar den här skadan.

http://jagrepair.com/HeadlightBumperRepair.htm

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

GRK fixade lyktan och det kostade inte £500, snarare hälften. Nu är den stelopererad och har man väl ställt in lyset så gör man inte om det. Men det fungerar och hon gick igenom besiktningen. Allt väl. Med bytta bromsar så var det blankt papper.

På tal om bromsar… Alla tre jaguarer jag har haft så långt har haft fel på bromsarna. Kanske inte så konstigt att det är alla tre då det är bosch som gjort bromsarna till alla tre. Handbromsen till S-type -00, är det samma självjusterande elände som till X-type -01?

Om bilen nu har fått nya klossar, skivor samt nya bromsok så _borde_ hon inte börja få anliggande bromsar efter sådär 6 veckor efter byte? Om det då inte är handbromsen såklart. Skivorna blir heta, bilen går tyngre och när man kört en längre sträcka så gnisslar och maler det ganska illa om höger bak. Felet är dock intermittent vilket gört det hela ännu surare.

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Råkade ut för ett annat typfel, i samband med att jag bytte batteri, det gamla gav upp efter 18 år, så såg jag att det var fullt med vatten i reservhjulsbrunnen. Det borde förklara möglet som jag såg i baggageutrymmet nu i mellandagarna.Har tätat med butyltejp. Beställt ny gummipackning för bagageluckan och nya packningar till bakljusen. Joes garage den här gången, frakten från GBR skulle gå på £25. Hoppas det hjälper med nya packningar. Folks kommentarer är ungefär att: Men i England där det regnar så mycket, där borde de väl veta hur man håller det ute?… Jaha, tydligen inte.

• Detta svar redigerades 1 år, 4 månader sedan av Henrik Elmunger Henrik Elmunger. Anledning: stavfel
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Lagningen för vatteninträningen i bagaget fungerade förresten fint. Tätade med butyltejp mellan lykta och karross samt satte en sträng tejp på bagageluckan så att den mötte gummipackningen. Bytte aldrig till den nya packningen.

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Då är det dags att stänga den här tråden. Tack till alla som engagerat sig med att ge råd och tips och hjälp.

Inatt brann garaget som Rostan stod i ner. Det enda jag har kvar av bilen är två nycklar och två gamla bromsok. Ja, vinterdäcken då…

Vad jag vet så är det inte något “foul play” inblandat. Ingen har tänt på enligt brandkår/försäkringsbolag.

Även om jag har klagat på en del saker med den där bilen så är det en väldigt sorglig dag. Min gröna vackra S-type är borta.  Sliten, men alltid pålitlig pigg och villig.

Mats Holmström
    Mats Holmström
    Deltagare

Tråkigt, dina vedermödor har varit intressanta att läsa om

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.