Roadbook för Rostan

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Roadbook för Rostan

Detta ämne innehåller 36 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av Mats Holmström Mats Holmström 1 år, 1 månad sedan.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Intressant att följa dina äventyr med Rostan, tror också att felkoden beror på låg batterispänning. Har haft samma problem med plötsligt uppdykande felkoder innan jag bytte batteriet. Knirk och gnäll där bak tyder på något slitna bussningar så bänd och bryt för att hitta vilken/vilka som behöver bytas. Ser fram emot fortsättningen!
    Hälsar
    Gerry

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Bytte backsensorn i helgen, det går väldigt fort när man väl vet vad man håller på med.

Det enda som behöver skruvas bort är som sagt den här kroken:

krok

Tyvärr fungerar inte backvarnaren för det, verkar som om även den vänstra backsensorn är kass. Köpte ett billigt stetoskop på biltema så jag kan lyssna på dem lite enklare. den längst till vänster tickar men med mycket lägre amplitud. I konsollen i taket har jag en knapp för att stänga av backsensorn, i den knappen sitter en liten LED-lampa som lyser ilsket rött. Enligt brittiskt forum betyder där att hela systemet är offline. Så, jaha, antar att det är likabra att köpa en sensor till. Om jag ändå inte får det att fungera så är det väl bara att sälja dem vidare?

Egentligen borde hon få sig en tvätt och vaxning, men jag har någon envis infektion i kroppen, orkar inte med så mycket om dagarna.

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Dåligt med uppdateringar här.

Hursomhaver så har Rostan blivit rostlagad/svetsad inunder på Lyons garage. Så nu borde hon hålla ihop ett tag. Håller på att beställa bromsok + klossar och skivor till bakhjulen. Jag var först inne på att renovera dem själv, men om man kan få ett restaurerat ok för 68 pund så är det bra mycket bättre.

Så fort jag får tid ska plasttrösklarna bort igen, ytrosten slipas av och sen ska allt målas med rostskyddsfärg rekommenderad av en smed. Rostskadorna i dörrarna är ett annat dåligt samvete.

Annars så går hon bra, 700 lyckliga mil så långt.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej och välkommen tillbaka, det är alltid intressant att följa Rostans vidare öden och äventyr!
    MVH
    Gerry

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Om man vill ha tag i bromsklossar och skivor så kan det verkligen löna sig att kolla in amazon uk. Jag köpte delar till X-typen på det sättet och då fick jag betala någonstans 1500 kronor för klossar från ferodo och skivor från brembo.

Till S-typen gick samma kalas på 956 kronor inklusive frakt. Detta att jämföra med att skivorna kostar 828:- och klossarna 745:- på bildelaronline24.se

Köpte skivor plus klossar från Ferodo, funkade bra på X-typen så det ska väl funka bra på S-typen med.

Artikelnummer klossar: FDB1486

http://www.ferodo.com/catalogue/9506/ferodo/premier/braking/brake-pad-set–disc-brake/fdb1486.pd.html

Artikelnummer skivor: DDF1108C

http://www.ferodo.com/catalogue/4753/ferodo/premier-coat–disc/braking/brake-disc/ddf1108c.pd.html

Jag har även begärt ett kostnadsförslag på bromsdelar från berkshirejagcomponents.co.uk Renoverade ok höger och vänster, nya glidpinnar, okbultar och banjoskruvar.  Det plus ny och fin bromsvätska borde ge resultat.

Oken fram ser OK ut vid snabb inspektion, men ska sätta i nya glidpinnar där när jag byter skivor och klossar.

• Detta svar redigerades 1 år, 9 månader sedan av Henrik Elmunger Henrik Elmunger. Anledning: bildelaronline24.se och inte bildelar24.se
    • Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av Henrik Elmunger Henrik Elmunger.
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Ferodo brukar hålla högsta kvalitet, de är inte billigast men bland de bästa.
    Har du testat bussningar och övriga slitdelar i hjulupphängningen ännu?
    Jag kollade in bromsoken från Bigg Red, verkligen snygga till ett vettigt pris!
    MVH
    Gerry

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Inte kollat bussningarna än, det är väldigt ont om ställen man kan lyfta upp en bil på. får sätta upp den på pallbockar runt om kanske? Ska ändå göra det iomed bromsjobbet. Jag lutar ändå åt att köpa en hel sats med bussningar och byta rubbet.Tidigare ägare har bytt ganska mycket grejer men då bara i bakvagn och bara en bussning.

En komplikation är att det såklart finns två olika bussningskit:

http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-S-Type-X200-98-02-Rr-Lowr-Arm-Outr-Bush-58mm-Long-Powerflex-Full-Bush-Kit/141600884814

http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-S-Type-X200-98-02-Rr-Lowr-Arm-Outr-Bush-54mm-Long-Powerflex-Full-Bush-Kit/381189068463

Hur vet man om man har en Rr-Lowr-Arm-Outr-Bush-54mm eller en Rr-Lowr-Arm-Outr-Bush-58mm? Eller rättare sagt, hur tar man reda på det 🙂

Sen behöver jag nog skaffa en verkstadsmanual för det jobbet, dvs bussningsbytet. GRK/Lyons har lovat att jag kan låna deras press.

• Det här svaret redigerades 1 år, 9 månader sedan av Henrik Elmunger Henrik Elmunger.
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Jag har förresten hittat delar på ebay som inte ska finnas enligt berkshirejagcomponents

http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-S-Type-Rear-brake-caliper-guide-pin-kit-slider-pin-kit-59mm-long-S7008-/331769274882

Glidpinnar till bromsok bak. De ska tydligen inte säljas separat enligt jaguar.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Vilket kit du skall använda kan man bara vara säker på genom att mäta längden på befintlig bussning, den bussning det gäller är bakre nedre A-arms yttre bussning, den kan vara antingen 54 eller 59 mm lång inklusive bricka (1 mm kortare utan bricka), det är pos. 12 i ritningen. Alla andra bussningar skall vara samma. Tyvärr kan man inte gå efter VIN numret eftersom dessa bussningar inte såldes lösa från Jaguar utan man måste köpa hela A-armen. En komplett sats A-armar bak ligger på runt SEK 10 000. Att bussningarna inte såldes lösa beror på att de inte är helt lätta att byta, det krävs en riktig press och försiktighet så att man inte skadar armen som är gjuten i aluminium.
    Det finns en Haynes manual för S-type det är nog den du skall ha eftersom byte av bussningar inte behandlas i Jaguars Workshop Manual. Jag vet inte om det finns beskrivet i Haynes manualen heller annars finns en allmän beskrivning på Powerflex hemsida Powerflex. Tyvärr hittade jag inte verkstadshandboken för årsmodell 00 men här har den för 02 S-type 02
    MVH
    Gerry

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Jag har gjort lite mera “grundforskning” och tyvärr så finns inte Haynes manual för S-type ännu. Däremot hittade jag en intressant information om bussningar Bussningar S-type.
    Den här länken S-type manualer innehåller manualer och annan information om S-type.
    MVH
    Gerry

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Stort!! Tack, Det här är verkligen bra hjälp!

Så med andra ord så tar man bort bussningen, mäter den och köper sen en ny. Eller helt enkelt köper två varianter av bussning och skickar tillbaka den man inte behöver…

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Du bör kunnna mäta längden på bussningen utan att behöva plocka ut den. Eftersom det skiljer 5 mm så skall de inte vara några problem att hitta rätt.
    MVH
    Gerry

Katharina Levi
    Katharina Levi
    Deltagare

Hej,

Ny här i detta forum.

Köpte min s-type -07 i maj i perfekt skick…är så nöjd. Nu behöver jag leta efter vinterdäck, dock.

/Katharina

Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

Hej Katharina, Välkommen till forumet och också till klubben?

Vad du än gör innan du köper vinterdäck är att skaffa dig en ordentlig rostskyddsbehandling. Jag har blivit rekommenderad bland annat http://www.dinitrolcenter.se/MJ_Rostskydd  och   http://www.kraftoljan.se/  Men det finns säkert något bra ställe bra nära där du bor.

Skapa en tråd om bilen och lägg ut lite bilder på henne 🙂

Nya trådar om S-type skapas här:    https://jaguarklubben.se/forums/forum/s-type-x202x204x206/

Katharina Levi
    Katharina Levi
    Deltagare

Hej,

Tack för tips! Ja, bilder kommer…

/Katharina

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.