P0332 obd2kod men motorn verkar gå bra

Hem Forum Allmänt om bilen P0332 obd2kod men motorn verkar gå bra

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Kristian Yngvesson Kristian Yngvesson 2 veckor, 3 dagar sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Efter någon dryg veckas stillastående fick jag se motorlampan tändas och meddelande om begränsad prestanda. Fick felkod P0332 och fick fram betydelsen:
    Powertrain – Ignition System or Misfire – ISO/SAE Controlled
    Description
    Knock Sensor 2 Circuit Low
    LocationBank 2

Har läst ett tidigare inlägg på det gamla forumet där det konstaterades att motorn också då gick bra vilket den inte förväntas göra vid det felet. Det var då en annan modell.

Jag har en S-type 4,2 utan kompressor,  2002.

Någon annan som har erfarenhet av detta fel, hur det märks på bilen eller om det kan vara något annat. Eftersom motorn verkar vara ok, är det ändå dumt att använda den ändå? Tacksam för svar!

M v h Kristian Yngvesson

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    P0332 indikerar att vänstersidans knacksensor ger fel värde. Det brukar inte märkas mer än att motorlampan tänds. Du kan mäta resistansen mellan stift 1 och 2 på sensorn den skall vara 180 – 220 kohm om sensorn är Ok. Det är inte så lyckat att köra med felaktig knacksensor eftersom motorn kan “spika” vid hög belastning vilket kan orsaka motorskador. Du kan rensa felkoden och se om den återkommer, kan ju vara ett tillfälligt fel eftersom bilen stått en tid.
    MVH
    Gerry

<p style=”text-align: left;”>Tack Gerry för svar.</p>
    Testade att rensa, men motorlampan och samma kod återkom direkt, så det blir till att kolla upp det du föreslår.  Återkommer när jag blivit lite mer klokare!

Har nu kört med den nåcra dagar efter ännu en veckovila. Inget tecken på vare sig fel eller felkod. Allt verkar vara normalt. Återkommer igen om det återkommer. Tack Gerry så länge!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.