Skip to main content

Nybliven ägare (motorproblem)

Hem Forum XJ – Series 1-3 Nybliven ägare (motorproblem)

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Rikard Haraldsson Rikard Haraldsson 5 dagar, 17 timmar sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej! som nybliven ägare till en xj6 -73 var jag glad tills jag upptäckte att motorn tar in vatten i oljan.

Förre ägaren har bytt låda till BW65 och motor till en -79a

Då jag känner att det blir för mycket jobb och dyrt att plocka isär dennna motor för att kolla ev topp packning,sprickor i block mm funderar jag att köpa en komlett fungerande motor och sätta i så länge.

Har hittat en -74a motor som skall fungera för hyffsat pris. passar den rakt av i bw65 lådan? Finns det andra saker att tänka som skall passa?

Tacksam för råd här. Mvh Rikard

Roland Wärting
    Roland Wärting
    Deltagare

Det satt BW65 på 74:orna.

Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

Det är nog en bra idé att sätta in en motor från en -74.  Då har den inte en massa avgasreningsgrejor som bara är krångliga. Jag tror det var från årsmodell 1975 det började tillkomma sådana grejor 1975 och 1977 blev de ytterligare besvärliga med både det ena och det andra. Till exempel den där omvända oljetryckgivaren som stänger av bränslepumpen om oljetrycket försvinner. (Men då har man bensin kvar i flottörhusen som räcker så länge att motorn ändå far illa).

Tackar för svar! ja det är en -74 motor på väg. jag har förstått att det är lämpligt att byta vevaxeltätningar när man ändå har motor nere. den bakre verkar ju lätt att byta men hur är det med den främre?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.