Motorolja

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Motorolja

Taggat: ,

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Staffan Sundberg Staffan Sundberg 1 månad sedan.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

Hej!

Någon som kan tipsa om vilken motorolja man bör välja? En djungel där ute…

93a 4.0l

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Jag har kört 10-40 delsyntet från Biltema i mina XJ40, det fungerade bra året runt, jag körde tusentals mil med den oljan. Säkert tiotusentals om vi även räknar in mina X300 där jag kört samma olja. Men det är som du säger en djungel och många tycker nog att den oljan är alldeles för billig eller av fel kvalitet för en sådan bil.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Är det rätt spec så är det bara att köra på det. Nu har jag fördelen att min granne köper olja i 200 l fat och jag kan bara hämta 🙂 men när jag köper själv så blir det 20 l dunkar på Swedol.

Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

Tackar! Jo det var just den där ultimata specen jag fiskade lite efter.. 🙂 så många olika rekomendationer när man försöker läsa på del-/helsyntet.. viskositet osv..

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Ultimata specen finns nog inte men så länge du använder API SG och högre så klarar du dig.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Originalspecen föreskriver API SG/CD, 5W/20 – 20W/50 beroende på temperatur och så “lågt” klassad olja lär man knappast få tag på idag. Om man inte köpa den dyraste “värstingoljan” Castrol Edge Supercar 10W – 60, så räcker en vanlig 10W-40 olja länge och det är inget fel på Biltemas olja den upfyller den angivna specen. Det viktiga är viskositeten inte om det är mineral, semi syntet eller helsyntet, dock kan vissa äldre motorer lida av lite lågt oljetryck på tomgång med helsyntetolja bl.a V12.an är känslig. Se också inlägget Vätskor.
    MVH
    Gerry

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Brukar byta oljor så att hösten får 10W och vår byte 20W. Skaffade mig den dåliga ovanan redan på 70 talet att ta olja för dieselmotorer även till bensinare 🙂

• Det här svaret redigerades 1 månad sedan av Torslund .
    Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

Perfekt, precis den här informationen jag var ute efter! (Klockren text om vätskorna) Stort tack alla och trevlig helg!

Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

Som en parentes ang. Biltemas oljor. En kompis körde sin Mercedes deisel sjuttiofyratusen mil på deras olja! Utan att ens lyfta på ventilkåpan.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.