Morgontrött luftfjädring?

Hem Forum XJ (X350,X358) Morgontrött luftfjädring?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 5 månader, 2 veckor sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14182
    Markus Ström
    Markus Ström
    Deltagare

    Har en helt underbar XJR-08 som verkar vara morgontrött.

    När jag åker iväg på morgonen är luftfjädringen låg och det står “för lågt fordon” i displayen i typ 3-4 minuter och efter typ 5-10 minuter känner man att fjädringen är okej.

    När bilen parkeras så sjunker höger fram ihop före vänster fram och det tar nog någon vecka innan bakvagnen sjunker ner.

    Själva kompressorn verkar ju fungera i och med att den fyller upp men det känns kanske som det är någon pyspunka eller så.  Kan det vara möjligt läckage i någon koppling eller i någon av luftbälgarna?

     

    #14185
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Har också en XJR 08 vilken jag är mycket nöjd med. Du har säkert en läcka någonstans och eftersom den sjunker snabbast höger fram så är troligen ett luftläckage i den dämparen. Reservdel Original (Bilstein) C2C41354 £966 + frakt, Arnott AS-2890 ca 6000 SEK och de bör bytas parvis för att få lika fjädring och dämpning på båda sidor. Bilstein dämparen är kraftigare och bör hålla längre. Sen finns det som vanligt kinesiska kopior på ebay som bäst undvikes. Det som kommer att hända om du inte fixar läckan är att kompressorn kommer att bränna eftersom den går alldeles för länge och överhettas.
    MVH
    Gerry

    #14193
    Markus Ström
    Markus Ström
    Deltagare

    Okej, byta paret är väl klokt.

    Vart hittar man dem till rätt pris?

    #14194
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Finns hos SNG Barratt eller David Manners. De har både original och Arnott.
    MVH
    Gerry

    • Det här svaret redigerades 7 månader, 3 veckor sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    #14201
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Istället för att köpa nytt finns det renoverade att köpa se Air Dominance, det blir betydligt billigare och säkert lika bra eller bättre än nya. Den enda nackdelen är att man måste sända tlllbaka sina gamla om man inte vill missa depositionsavgiften på £ 100. Glöm inte frakten som tillkommer.
    MVH
    Gerry

    #14230
    Markus Ström
    Markus Ström
    Deltagare

    Har beställt från Air Dominance nu. Bra pris.  Hoppas kvalitén är bra, generös garanti för att vara rekonditionerad.

    #14822
    Markus Ström
    Markus Ström
    Deltagare

    Uppdatering av tråden.

    Inga dämpare levererade ännu från  Air Dominance. Har fått ringa / maila och stöta på. Får se om de kommer någon gång…. Hoppas kvalitén är bättre än leveranstiderna.

    #15041
    Markus Ström
    Markus Ström
    Deltagare

    Nya (eller rekonditionerade) dämpare sitter i bilen nu! Äntligen…

    Men av någon anledning vill den inte fylla dämparna så bilen är nere i botten framtill. Men inget felmeddelande i displayen dock.  Behöver man göra något med mjukvaran i bilen när man byter dämpare fram??

     

    #15045
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Felet kan bero på att parametrarna för höjdjusteringen behöver justeras och detta görs med Jaguars serviceutrutning. Systemet tror nu att bilen står “rätt” eftersom det var det läget som den stod i när fjädringen kopplades bort. Justeras bakstötdämparna? Kolla också att höjdsensorena två bak och en fram sitter som de ska. Fick du någon föklaring eller ursäkt till den långa leveranstiden?
    MVH
    Gerry

    #15046
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Du kan pröva följande procedur innan du kopplar in Jaguars serviceutrustning:
    Utan datautrustning så skall det gå att ställa systemet enligt följande beskrivning:
    1. Hissa upp bilen så hjulen hänger fritt.
    2. Palla upp hjulen till rätt kör höjd 386 mm mätt från skärmkant till hjulcentrum.
    3. Koppla loss batteriet inom 30 minuter från det du slår ifrån tändningen.
    4. ASM systemet kommer nu att lagra värdet när fjädringen är i ”rätt” läge.
    5. Ta bort pallningen under hjulen och låt dem hänga fritt.
    6. Lufta systemet.
    7. Koppla in luftslangen.
    7. Koppla in batteriet.
    8. Sänk ner bilen.
    9. Nu bör kompressorn starta upp och höja fronten.
    10. Det kan ta tid innan kompressorn startar och en tur runt kvarteret kan behövas.
    MVH
    Gerry

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.