Läcker in vatten vid regn. XJ40 93a

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Läcker in vatten vid regn. XJ40 93a

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Andreas_a andreas_a 2 månader, 1 vecka sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

Upptäckte precis att det samlats vatten under mattan på förarsidan efter ihållande regn. Finns det några klassiska ställen att kika på för att lösa problemet? Läckage

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Det finns två klassiska ställen;

Under torkaren finns en “balja” och under denna finns en liten gummislang som som mynnar ut bakom motorn, ungefär direkt bakom ventilkåpan / blocket. Denna är i princip alltid igensatt. Den går att dra loss och rensa ur.

Se denna film; https://youtu.be/hvRqICzfNLI

Det andra är dräneringen till takluckan, öppna den och i framkant tror jag du hittar dräneringen, försök se om det rinner ut vatten i hjulhusen om du häller vatten där (eller om det hamnar på golvet…)

I första hand hade jag undersökt alternativ ett, det är ett väldigt vanligt fel och det är lätt att åtgärda.

Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

Tack Pontus! Det trista är att jag precis dagen innan tömt den där ”tratten” som mkt riktigt var igensatt, men det kan således inte riktigt bero på det… det kanske dock fortf letar sig in i bilen på samma ställe?

Har heller ingen taklucka..

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Listen runt rutan kanske.

Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

Mkt möjligt? Det verkar iallafall rinna ner på sidan här vid mittkonsolen.. om det kan ge någon ytterligare hint?

Läckage

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.