Kylproblem full värme

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Kylproblem full värme

Detta ämne innehåller 7 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 2 veckor, 5 dagar sedan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Sten Westberg
    Sten Westberg
    Deltagare

Hej

Min värme har börjat slå på fullt på passagerar sidan när jag kört en stund , har bytt kontrollboxen i vintras när det inte blev varmt och även ventilen då visade det sig att cirkpumpen inte fick styrning från boxen Har satt tillbacka min orginal box som endast har fel på pumpstyrningen med samma resultat fast det i stället blir varmt på förar sidan förmodligen så är min ersättnings box LHD gissar jag på Där med tycker jag att jag kan utesluta att det skulle vara fel på boxen eller kina ventilen Har däremot läst någon stans att ett vanligt fel är kablaget mellan box och ventil oftast någon stans bakom kofångaren finns det någon skarv där hur ser det ut och kommer man åt det om lyfter bort kofångaren alltså fronten borde väll inte bli kabelbrott där, på bild som jag hittat ser kabelstammen som syns ut att sitta rätt skyddad är det någon som känner till eller har varit ute för samma börjar bli lite svettigt nu

Mvh Sten

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Skulle det vara avbrott på kablaget till ventilen skulle inte värmen skifta sida eftersom samma ventil alltid skulle stå öppen. Att värmen skiftar sida beror troligen på att kontrollmodulerna är kodade för LHD resp. RHD, detta kan du se på hur “Discharge Temperature Sensors” är anslutna. LHD har en vit/svart kabel på stift 06 och vit/grön på stift 18 på kontrollmodulen. RHD har vit/grön på stift 06 och vit/svart på stift 18. Ventilen fungerar som den ska men tydligen så jordar bara boxen ut en sida. Det kan vara fel i boxen eller signalen till den, du får kolla att styrsignal från kontrollpanel och temp.sensorerna fungerar.
    MVH
    Gerry

Sten Westberg
    Sten Westberg
    Deltagare

Tack Gerry

Mitt huvud har fastnat på att det skulle vara något med själva acn som spökar , symtomet är detsamma som när det varit dåligt med gas vilket inte var felet denna gång gick på 50 gr jag har reagerat på att kondensorfläkten går mycket och hårt och gjort så en tid  känns som det skulle vara något termisk fel eller tryck fel när bilen varit avstängd en halvtimme så är allt som förut en stund igen för att sedan återkomma , ac hittar jag ingen beskrivning på på skivan  Styrboxen tycker jag man kan utesluta eftersom jag har testat med min gamla som bara är fel på pumpstyrningen och resultatet är det samma med båda boxarna förutom att en är LHD och den andra är RHD har även en tredje som jag just köpt från bildelsbasen men inte provat kommer från en 06 med 3,0 motor så jag vet inte hur programmeringen överstämmer tänkte bara att den borde vara en LHD

MVH

Sten

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,

Här har du en beskrivning av systemet: Jaguar Climate Control Systems, bara klicka på länken.

MVH

Gerry

Sten Westberg
    Sten Westberg
    Deltagare

Tack Gerry Skall bli intressant kom precis hem från min verkstad Mekonomen och dom kopplade upp datorn och rensade bort alla felkoder som jag fått med mina byten av kontrollbox då kvarstod B1265 servomotor kalluft kretsfel låter det rätt i dina ögon som möjlig felorsak och är det byte av servo motor som gäller i så fall, vill inte ens tänka på hur man kommer åt den

MVH Sten

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    DTC B1632 betyder helt riktigt “Cold air bypass actuator motor drive circuit fault” men det borde inte vara felorsaken. Det som den reglerar är förbikopplingen av kall luft och då borde inte värmen skifta sida. Du kommmer åt den underifrån om du plockar bort panelen under instrumentbrädan. Är den felaktig så är det byte som gäller. Kontrollmodulen måste progammeras innan allt fungerar som det ska, beroende på vilken utrustning som finns i bilen. Se om värmen försvinner på bägge sidor om du jordar brun/vit och brun/grön från ventilen. Gör den det vet du att den kretsen är hel.
    MVH
    Gerry

Sten Westberg
    Sten Westberg
    Deltagare

Tack

Koden var ju B 1265 men det kanske är samma, du menar att man inte skall behöva röra mitt konsolen utan kommer åt från förarsidan vid pedalerna , skall jorda på plinten FC 4 vid förar dörren enligt ditt tips det, tråkiga är ju att det kan gå någon mil innan det strular så då får man stanna på vägkanten och kolla

MVH

Sten

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Koden skall vara B1265, vet inte var jag fick 1632 ifrån. Du skall komma åt regulatorn från pedalsidan eftersom den sitter på vänster sida av enheten. Att värmen skiftade sida kan ju bero på att utbytesboxen har fel på andra kretsen, det är inte ovanligt att styrkretsen i kontrollmodulen “grillas” när fördelningsventilen fastnar.
    MVH
    Gerry

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.