Kylfläts fråga.

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Kylfläts fråga.

Detta ämne innehåller 6 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Torslund Torslund 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

På de nyare så sitter det dubbla elfläktar. Går dom på samtidigt eller har dom egna givare? Har aldrig hört min elfläkt gå igång, bilen har en mekanisk som går hela tiden. Funderar på att ta de dubbla fläktarna från 93an och sätta i XJS.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    input från A/C trycksensorerna och kylvätsketemperatur sensorn styr de två fläktarna. ECM styr de två fläktreläerna i fläktstyrningsmodulen i antingen av, låg eller hög hastighet. I låg hastighet är fläktarna seriekopplade och i hög hastighet parallellkopplade. De går alltså samtidigt.
    MVH
    Gerry

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Klart att AC ska vara med 🙁 har min bort tagen. Skaffade en SAAB 9-5 med AC för ett tag sen. Sitter nu med bihåle och öroninflammation för att jag frös ner skallen under en tur 🙁 jävla skit är det 🙂

Seriekoppla går lätt, parallellkoppla går lätt men att få två nivåer ur samma tempgivare får jag fundera ett tag på. Enkel variant vore att låta de gå sakta så fort motorn går (ta pumprelä signalen) och snabbt när givaren säger till. Då går dom fullt när bilen stannat och motorn avstängd tills givaren bryter.

Och så finns ju thermotime switch, med kall motor behöver inte fläktarna gå alls.

• Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av Torslund .
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av Torslund .
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Så här tyckte Jaguar själva att fläktarna skulle fungera: Låg hastighet Till: 90 grader Från: 86 grader ; Hög hastighet Till: 97,5 grader Från: 93,5 grader. Du får väl bygga en styrning som använder tempgivarens temp/resistansförhållande. Klart att ACn skall vara med i denna hetta, du behöver ju inte köra på max. kyla!.
    MVH
    Gerry

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Mätte på den fläkt termostat jag har, till 100 från 88. Så behöver nått som startar fläktarna lågfart vid 86 då. Växla till högfart styr fläkt termostatet. En OP och trissa som känner vattentemp givaren.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

https://www.electrokit.com/produkt/temperatur-ljusstyrt-rela-ek012/ Gör jobbet för en hundring. Men att mäta vatten temperaturen i toppen är fel ställe, borde vara utgången från kylaren. Går att borra ett hål i vattenpumpen och gänga i vilken tempgivare som helst med två trådar.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Är lättare än så, tog fram xj40 kylaren, givaren kan man ju ta 🙂 hade passat perfekt att gänga in i pumpen om hålet varit 1mm mindre 🙁 Undrar om det är svetsbar alu i den?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.