Kylfläts fråga.

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Kylfläts fråga.

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Henrik Elmunger Henrik Elmunger 1 vecka, 3 dagar sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15227
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    På de nyare så sitter det dubbla elfläktar. Går dom på samtidigt eller har dom egna givare? Har aldrig hört min elfläkt gå igång, bilen har en mekanisk som går hela tiden. Funderar på att ta de dubbla fläktarna från 93an och sätta i XJS.

    #15229
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    input från A/C trycksensorerna och kylvätsketemperatur sensorn styr de två fläktarna. ECM styr de två fläktreläerna i fläktstyrningsmodulen i antingen av, låg eller hög hastighet. I låg hastighet är fläktarna seriekopplade och i hög hastighet parallellkopplade. De går alltså samtidigt.
    MVH
    Gerry

    #15231
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Klart att AC ska vara med 🙁 har min bort tagen. Skaffade en SAAB 9-5 med AC för ett tag sen. Sitter nu med bihåle och öroninflammation för att jag frös ner skallen under en tur 🙁 jävla skit är det 🙂

    Seriekoppla går lätt, parallellkoppla går lätt men att få två nivåer ur samma tempgivare får jag fundera ett tag på. Enkel variant vore att låta de gå sakta så fort motorn går (ta pumprelä signalen) och snabbt när givaren säger till. Då går dom fullt när bilen stannat och motorn avstängd tills givaren bryter.

    Och så finns ju thermotime switch, med kall motor behöver inte fläktarna gå alls.

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av Torslund .
    • Det här svaret redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av Torslund .
    #15235
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Så här tyckte Jaguar själva att fläktarna skulle fungera: Låg hastighet Till: 90 grader Från: 86 grader ; Hög hastighet Till: 97,5 grader Från: 93,5 grader. Du får väl bygga en styrning som använder tempgivarens temp/resistansförhållande. Klart att ACn skall vara med i denna hetta, du behöver ju inte köra på max. kyla!.
    MVH
    Gerry

    #15236
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Mätte på den fläkt termostat jag har, till 100 från 88. Så behöver nått som startar fläktarna lågfart vid 86 då. Växla till högfart styr fläkt termostatet. En OP och trissa som känner vattentemp givaren.

    #15238
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    https://www.electrokit.com/produkt/temperatur-ljusstyrt-rela-ek012/ Gör jobbet för en hundring. Men att mäta vatten temperaturen i toppen är fel ställe, borde vara utgången från kylaren. Går att borra ett hål i vattenpumpen och gänga i vilken tempgivare som helst med två trådar.

    #15242
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Är lättare än så, tog fram xj40 kylaren, givaren kan man ju ta 🙂 hade passat perfekt att gänga in i pumpen om hålet varit 1mm mindre 🙁 Undrar om det är svetsbar alu i den?

    #17664
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

    Blev det någon lösning? Min AC fungerar inte och jag har inte heller hört de elektriska fläktarna dra igång. Jag har nu skaffat beg. delar till AC-systemet, men ingen aning om de kommer funka. Så en lösning utan AC kanske behövs….

    Kan man trigga fläktarna att dra igång genom att göra något? Så man vet att de fungerar i alla fall 🙂

    #17679
    Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

    Står du still på tomgång vore det tusan om inte motorn skulle bli varmt nog.

     

    #17683
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

    Jag menade snarare ifall de gick att tjuvkoppla igång, men men, problemet löst. Nu i värmen så gick de igång och körde ett tag. Då hade jag varit ute på en lite längre tur. Höll sedan på att backa omkring den på gården när jag var framme, då hoppade de igång.

    Det har helt enkelt inte varit tillräckligt varmt förut.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.