Kupefläkt problem

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Kupefläkt problem

Taggat: ,

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Andreas_a andreas_a 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12780
    Jonny Enkvist
    Jonny Enkvist
    Deltagare

    Har blivit med en XJ40 från 1993 med trilskande kupefläktar……vad jag förstått är detta ett relativt vanligt problem är det någon som stött på detta och har en bra lösning (läs lätt) för att få detta att fungera ?

    #12782
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Vad är det som inte fungerar, inga hastigheter eller bara någon/några?
    Här finns en beskrivning av systemet Fläkt X40 med felsökning och möjliga orsaker:
    MVH
    Gerry

    #12790
    Jonny Enkvist
    Jonny Enkvist
    Deltagare

    Är det någon som vet om det helt enkelt går att utesluta eltillförsel som en problemkälla genom att mäta med en Fluke på kontaktstycket ?

    Å som en direkt följdfråga vilken pinne ? kommer försöka leta själv men om någon redan känner till detta vore jag tackasam

    #12791
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Eller så mata 12V på fläktmotorn, om du kommer åt kontakten.

    #12794
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Fig. 28 i elschemat visar alla spänningar och stift-nr. Du kan mäta med en vanlig voltmeter t.ex. Fluke.
    Läge “Active” betyder att tändningen är till och “Inactive” frånslagen.
    MVH
    Gerry

    #15865
    Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

    Måste man deaktivera airbagen på förarsidan för att kunna pocka ur fläktmotorn? Känns som att man borde komma åt under utan att behöva röra sig framför ratten. Kikat på ngn instruktion kring hur man lyfter på locket och skruvar ut en skruv med ett specialverktyg, men jag tycker att det känns mer riskabelt (?) att vara där och pilla än att undvika att röra vid ratten? Förstår heller inte riktigt hur man ska komma åt att öppna luckan när ratten sitter fast?

     

    Andreasa

    #15867
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Det går bra att plocka ut fläktmotorn utan att deaktivera airbagen, plocka bara bort batterispänningen. Försök inte att deaktivera airbagen själv, plattan ovanför airbagen är bara påtryckt så den dras upp.
    MVH
    Gerry

    #15869
    Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

    Ok tack för tipset! Dock fick jag rådet att deaktivera airbagen när det kom till att byta reglaget till vindrutetorkaren..?

    Vänligen

    A

    #15872
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Om du kopplar ifrån batterispänningen och väntar en minut så är det ingen risk att airbagen löser ut. Har du däremot gjort någon kortslutning i utlösningskretsen till airbagen finns risken att det smäller när batteriet kopplas in eller att du håller på att rota bakom ratt eller andra ställen där utlösningskretsen passerar te.x. under stolarna utan att först koppla bort batteriet. Det finns en backupspänning (kondensator) som tar ca. 1 minut för att ladda ur, det är därför du skall vänta den stunden.
    MVH
    Gerry

    #15875
    Andreas_a
    andreas_a
    Deltagare

    Ok va bra! Stort tack återigen.. verkar otroligt insatt i denna bilen 🙂 kul och lärorikt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.