Klimatanläggning

Hem Forum XJ8 (X308) Klimatanläggning

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Kjell Näslund Kjell Näslund 1 dag, 8 timmar sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Kjell Näslund
    Kjell Näslund
    Deltagare

Hej,

Klimatanläggningen i min Daimelr x308 har inte använts på tio år. Förre ägaren hade någon hang up där. Nåja, för rejäla pengar (rimligt sett till arbetsinsats) har jag låtit auktoriserad verkstad undersöka, testa, provtrycka o fylla gas. Tja, systemet kör, men ingen kyla uppstår. I detta läge byter man inte en del, t ex kompressor, man får byta hela vägen. Vilket med nya delar kostar betydligt mer än jag gav för bilen. Alltså är alternativen, att strunta i det, renovera om det nu går eller köpa begagnat o fungerande med någon garanti.

Har någon försökt sig på att renovera eller montera begagnade delar i ett så komplicerat system? Hur gick du tillväga och kan du hinta om kostnaderna?

Vänligen

Kjell Näslund

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Vad är det som inte funkar, går inte kompressorn igång eller får den inte upp något tryck? Systemet är tydligen tätt och det är det viktiga då är kondensorn hel och även resten av systemet. Det kan vara att du behöver en ny kompressor och det finns begagnade, att byta allt blir orimligt dyrt och helt onödigt när det kan vara en tryckventil som har hängt sig. Jag har bytt kondensorn på några egna bilar och det kostar runt 4-5 tusen med allt.
    MVH
    Gerry

Kjell Näslund
    Kjell Näslund
    Deltagare

Tack igen Gerry, det var en lättnad att höra. Även på märkesverkstad, så flackar blicken, när vi diskuterar åtgärder. Jag ska definitivt höra mig för om en utbyteskmpressor. Men först kolla att jag inte har något skräp i systemet. Det kan ju sabba en ny  kompressor med en gång. Dessutom hur avfuktningen ser ut.

Vänligen Kjell

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Jag tycker också det låter konstigt att ”byta allt”. Byt det som är trasigt.

Men visst, har systemet stått utan gas i många år finns ju risken att många packningar har torkat, helt klart.

Men med det sagt, så hemskt svårt bör det ju inte vara att få fart på systemet. Om kompressorn går eller ej är antagligen lätt att kolla, och gör den det finns det ju tillräckligt med tryck, sen är det bara att gå bakåt därifrån.

Jag hade nog hellre lämnat den till en välrenommerad ac-expert, än en märkesverkstad.

Kjell Näslund
    Kjell Näslund
    Deltagare

Hej Pontus,

tack för inspel. Ja det är sådant man vill höra, att man byter en del i sänder. Men faran i detta kan vara att något i kompressorn gått sönder i små små flisor, som kör runt i systemet. Då är man ju rökt. Du har helt rätt, jag ska vända mig till en AC-installatör o ta detta från grunden.

Sedan får man göra sina prioriteringar i gamla bilar (har ju fler), så att man tar det väsentligaste först. Dvs väghållning, motor, transmission och puts. Det blir ju rullande renoveringar. En grej då och då. Får jag ordning på takluckan, kan jag leva med AC-brist i höst o ta detta i vår. Men bilar ska köras o kunna köras med komfort och ordentligt utan risk, annars är det inte roligt.

Kjell Näslund
    Kjell Näslund
    Deltagare

Jag återkommer till min plan att byta kompressor. Är det någon som har en hel kompressor liggande på hyllan till försäljning? dvs behöver inte vara ny, men i garanterat funktionellt skick.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.