Kamrem

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Kamrem

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 1 månad sedan.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Katharina Levi
    Katharina Levi
    Deltagare

Hej,

Novis på bilreparationer men vill stämma av med er mer erfarna…

Misstänker att min fina s-type -07, inköpt för ca 1.5 år sedan, behöver ny kamrem. Auktoriserad verkstad (Uppsala) utför jobbet inkl felsökning för 32000 kr. Åsikter?

Hälsningar

Katharina Levi

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Vad har du för motor i bilen, diesel eller bensin, V6 eller V8, cylindervolym och miltal? Varför tror du att det behövs ny kamrem har motorn stannat eller annat fel?
    MVH
    Gerry

Katharina Levi
    Katharina Levi
    Deltagare

Hej,
    <p style=”text-align: left;”>S-type,-07,diesel V6,nu 12000 mil</p>
    Bilen har varit felfri under mina 1.5 år men då en gul lampa tändes med info “låg prestanda”, under en lugn stadskörning, kände jag dåligt gensvar från motorn straxt därefter. Enligt verkstadskillen för min andra bil (bmw) tyder detta ev på kamremsproblematik…

Katharina Levi
    Katharina Levi
    Deltagare

Som jag förstår ska väl rembyte ske efter 12000 mil eller 10 år så det torde vara dags hur som helst…

/Katharina

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Kamrem är väl bara mekanik? Driver runt kamaxel och kanske nått mer, insprutningspumpen. Så länge den sitter där och ligger i rätta kuggar så gör den sitt jobb. Hur den ska kunna få motorn att bli svag begriper inte jag. Måste vara något annat som ställer till det. Byta bör man göra när tiden är inne men att den mekaniskt ska få motorn att förlora kraft???????????

How to replace timing belt on Jaguar S-Type 2.7 D 2004-2008

Utomlands är det ett jobb gjort under dagen, nån tusenlapp.

• Det här svaret redigerades 1 månad sedan av Torslund .
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Bara kamremmen kostar ju inte 32.000kr, runt hälften är nog rimligare hos en märkesverkstad.

Jag skulle gissa att det BMW-killen tänker på är kamkedjorna, på just BMW är det väldigt vanligt (på vissa motorer/årsmodeller) att de sträcker sig och då får man felkod+rassel+slö motor.

Kamremmen är mer på/av, den kan gå av men det har den uppenbarligen inte gjort i detta fall.

Är jobbet redan gjort? Då skulle en bild på fakturan göra det lättare att bedöma prisbilden.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    En felaktig kamrem bör inte ge det felmeddelandet, skulle kamremmen gått av hade motorn stannat. Priset verkar orimligt högt delarna ligger runt 1500 kr + arbetskostnad ca 4 x 2500 är totalt runt 12 000 – 15 000kr dvs. halva uppskattad. Det stämmer att serviceintervallet är 12000 mil eller 10 år så det är dags att byta i alla fall.
    MVH
    Gerry

Katharina Levi
    Katharina Levi
    Deltagare

<p style=”text-align: left;”>Tack för kloka svar!</p>
    <p style=”text-align: left;”>Ja, jag upplever beloppet som högt men har inget att jämföra med… rekomendation att tala med Jaguar direkt el auktoriserad återförsäljare? Gjort det senare.</p>
    Larborn, har du en mailadress kan jag skicka offerten inkl de priser som anges fr Uppsalas återförsäljare.

Hälsningar

Katharina Levi

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Hej,

Visst, maila pontus.larborn@gmail.com

Katharina Levi
    Katharina Levi
    Deltagare

Tackar!

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Nu var det inte helt lätt att lägga upp kopior på offerterna men ungefär såhär såg de ut, en viktig skillnad är alltså att den ena också behandlar en felsökning, som jag tror ska behövas med tanke på att bilen ger ifrån sig en felkod som troligen inte beror på kamremmen;

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Tror jag håller mig till XJ40 ett tag till 🙂

Hej Katarina

Har nyligen bytt i min XF som har samma motor (2,7 D) hos en välrenommerade verkstad med kvitto, fulla garantier etc för 8 000kr och då ingick kontroll av vattenpumpen, glykol och även byte av fläktremmen ( ca 1 000kr) så 32 000,- låter som ocker i mina öron.
    Min motor har intervallet 10 eller 18 000 mil beroende på vad som kommer först. jag gjorde vid 10 år och 15 000 mil.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Om delarna beställes från England skulle kostnaden bli ca 4 000 kr totalt för kamremsdelarna och för de extra delarna ca 1 500 kr. Kostnad för felsökningen verkar också en aning hög. Lars-Olle ditt pris verkar helt Ok!
    MVH
    Gerry

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.