Jaguar som förstabil?

Hem Forum Ungdomssektionen Jaguar som förstabil?

Taggat: , , , ,

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av William Von Perner William von Perner 7 månader, 3 veckor sedan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Noak Wallenberg
    Noak Wallenberg
    Deltagare

Tjena! Fyller 18 nästa vecka och ska börja med körkortet snart, planerar att ha det färdig efter sommaren och vill då köpa mig en Jaguar, närmare sagt en XJR/XJ8 med 308 kaross som jag är helt förälskad i. Har ungefär 40k minus körkortskostnader nu men ska jobba hela sommaren så kommer nog ligga på 45k till bilen.
    Jag bor ute på “landet” i en mindre ort där närmaste större ort ligger 2 mil härifrån, så det kommer bli mest körning på landsväg. Jobbar 400m iväg så behöver inte pendla till jobb nu eller efter skolan så planerar på att iallafall ha bilen mina första 3-4 år som bilägare.

Den kommer inte att köras överdrivet mycket men det blir väl lite längre sträckor på helger men annars så blir den relativt oanvänd på dagarna.

Är det värt? Vad kostar en sådan bil? Försäkring? Bensin? Underhållning? Behöver all info jag kan få.
    Jag är fullt medveten om att det kommer kosta lite extra att äga en Jaguar men är helt förtrollad av elegansen.

Edit: En avgörande faktor, går det att köra denna bilen året om? Rostar den enkelt p.g.a salt på vintern? Blir det kallt att köra den på vintern?

Edit 2: Älskar att lyssna på musik, är det okej system? Går det installera nytt enkelt?

Hej!

XJ8 är en bil som fungerar som vinterbil. Motorn blir snabbt varm och den finns med värme i baksätet som tillval. Alla importbilar verkar dock inte ha värme i framsätet så kolla noga.

Prisnivån är nog i lägsta klassen för att hitta en vänsterstyrd XJ8. Med ratten på höger sida kommer du hitta bra exemplar under 50.000:- XJ6 (x300) har samma kaross men är lite äldre och kan drabbas av rost i skärmkanterna bak. I övrigt rostar inte någon av dessa så mycket. kolla dock innanför hjulhuset fram. XJR är lite dyrare än XJ8

Försäkring brukar inte vara så dyrt. Drivmedel bör du snitta på 1,2 lit/mil men det går att komma ned på 1 liter milen med.

Ljudnivån räcker nog till för de flesta och med premium sound är det riktigt bra. CD-växlaren ligger i bagaget.

Kontrollera att kamkedjesträckarna är bytta till senaste generationen i metall och att det inte rasslar i framkant på motorn vid uppstart.

Var noga med att få ett bra exemplar för att reparera är dyrt. Dock är inte delarna till bilen dyra om man köper dem från England direkt, exempelvis via Ebay.

Lycka till!

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    En X308 fungerar utmärkt som vinterbil om man kör fulldubbat, jag körde själv med friktionsdäck en vinter på min XJR och det är inget att rekommendera, ett konstant blinkande från traction control. Din budget är lite låg, skall du hitta något i Sverige får du nog lägga till minst 10 000:-. Om du vill ha en vettig kostnad för försäkringen så glöm en XJR, den är betydligt dyrare än en icke kompressormatad, det kan t.om bli svårt för dig att hitta en försäkring över huvud taget, vissa bolag har en “effektgräns” speciellt för unga förare.
    Bränsleförbrukningen ligger runt 1,1 – 1,3 l/mil beroende på körstil.
    Rost är inget större problem, karossen är delvis galvad, men ytrost runt skärmkanter och nedre delen av dörrarna förekommer, kolla undertill.
    Lådan skall växla utan ryck och slir, oljan skall bytas vid 8000 mil men eftersom Jaguar påstod att den var “sealed for life” så ingick inte oljebyte i den vanliga servicen, det finns ingen oljesticka och det är ganska jobbigt och dyrt att byta olja, så kolla att det är gjort.
    Viktigt är att kontrollera att allt elektriskt som fönsterhissar, stoljustering, etc. fungerar, tryck på alla knappar, elfel är knepiga att hitta och laga och behövs det bytas någon styrenhet kostar det.
    Lyser någon varningslampa så behöver det inte betyda att det är något allvarligt fel, kan vara ett dåligt batteri, men man vet inte förrän en riktig undersökning är gjord och då behövs en felkodläsare.
    För billiga delar kan du titta på inlägget “XJ40 Drivaxlar” där finns lite adresser.
    En förutsättning är också att du kan meka själv eller har tillgång till en bra och billig verkstad, skall du serva på en märkesverkstad blir det dyrt!
    Hoppas att du inte blev avskräckt från att köpa en Jaguar, det är en underbar bil när allt fungerar, men det kan också bli hur dyrt som helst när den krånglar. Det är som vanligt, man får vad man betalar för och den fattige får betala två gånger.
    Hälsningar
    Gerry

Noak Wallenberg
    Noak Wallenberg
    Deltagare

Tack för svaren! Avskräckt? Inte alls, av någon anledning får det mig att vilja tjäna extra pengar och vänta ett år innan jag köper för att få en bra bil.
    Som tur är har jag vänner som mekar väldigt mycket och kan säkert hjälpa mig, så kostnaderna blir endast delar om något krånglar.
    Vänjer man sig snabbt vid högerstyrd? Isåfall kanske det är värt att skaffa det. Men som “nybörjarförare” så tänker jag lite på det faktum att jag kommer köra en automat OCH en högerstyrd bil och kanske blir helt mot manuell vänsterstyrd bil. Eller är det fine efter ett tag?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Det är alltid bra att ha lite pengar över till service och annat som kan behövas och mekande vänner är guld värda! Det finns verkstadshandböcker och reservdelskataloger att få tag på till låga priser och det underlättar livet betydligt. Att köra högerstyrt lär man sig snabbt och det underlättar med automatlåda. Problemet är omkörningar och när man skall förbi en vägbom när biljettautomaten sitter på “fel” sida. Jag har själv kört mycket högerstyrt men då på vänster sida och det lär man sig snabbt också.
    Den som väntar på något gott osv.!
    Gerry

Noak Wallenberg
    Noak Wallenberg
    Deltagare

Tack för hjälpen!

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

Ett tips kan vara att titta på föregångaren, X300, den ser likandan ut och såldes åren 1994-1997. Motorn är dock inte V8, utan en rak sexa. Även växellådan skiljer. En något mer omodern bil som upplevs som lite råare, men den är också lite mer lättmeckad.

Är du kär i designen och körkänslan tycker jag du ska titta även på X300:an, den är som sagt ganska lik X308:an.

Jag köpte en 1995 Jaguar Sovereign 4.0 (X300) när jag var 18 och det var min första bil! Nu har jag ägt den i snart 2 år och jag älskar den! För en bil som är 23 år gammal så tycker jag att den är super! Jag har endast behövt små-meka med min, har bytt remmar, olja, tändstift och sådant. Nu i sommar blir det stötdämparbussningarna för dom ser lite ut som torkade äppelringar XD. Nu har jag aldrig kört en XJ8 så jag kan inte säga vad jag föredrar men det jag kan säga är att en rak 6:a inte är dumt! 😉  Jag vet inte vad andra medlemmar tycker men jag har läst att AJ16 motorerna som sitter i X300 är bra och pålitliga, och i mitt fall har iaf det varigt helt sant! En mycket trevlig bil som helt klart ger “Jaguar upplevelsen”. 😀

Mvh,

William

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.