Hur få en lackkonserverad yta som ny igen?

Hem Forum Lack och Puts Hur få en lackkonserverad yta som ny igen?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Stefan Evholt Stefan Evholt 2 månader, 3 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Tommy Kvarsell
    Tommy Kvarsell
    Deltagare

Min XJ8 har en konserverad lack som behöver ny finish. Hur ska jag bäst och billigast göra detta. Ska jag göra det själv eller lämna bort?

Stefan Evholt
    Stefan Evholt
    Deltagare

Antar att du har koll på vilket skydd bilen har och när det är gjort. Alla typer slits men lite olika fort och tekniken går snabbt framåt. Har du koll på vilket skydd du har och kan köpa samma produkt samt har kunskap om polering/bilvård så du vågar ge dig på det kan du göra det själv. Annars bör du lämna in det till en firma.

Alternativet är ju att du polerar bort det skyddet du har och börjar om från början igen med en produkt du själv väljer. Det finns massor med keramiska skydd du kan lägga själv idag med lite vana eller också välja ett traditionellt vaxskydd av bra kvalitet.

Tommy Kvarsell
    Tommy Kvarsell
    Deltagare

Tack gör svaret.

Lackskyddet är Vonne och tydligen ganska vanligt. Jag vet inte när man la på skyddet men jag antar att det bästa är att kontakta de som jobbar med detta skydd för rådgivning.

/TomK

Stefan Evholt
    Stefan Evholt
    Deltagare

Jag har också haft ett äldre skydd från VONNE på en av mina bilar och det är inga problem att ta bort om du inte vill lämna in bilen. Det är bara att rengöra bilen som förberedning för en polering. Sedan polerar du bort de eventuella resterna av skyddet.

Och väljer vad du vill lägga på efter det.

Men nu vet jag inte hur mycket du polerat tidigare. Har du inte maskin, vana mm är det ju lte pengar att investera för att komma igång. Då är det nästan enklare att lämna in den till en bra firma. Men de gör i princip samma sak som du själv skulle gjort, rengör ordentligt och polerar bort resterna av det gamla samt börjar om.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.