Hjulinställning

Hem Forum XK8 (X100) Hjulinställning

Detta ämne innehåller 21 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Dan Jonsson Dan Jonsson 2 dagar, 8 timmar sedan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

För några veckor sedan lämnade jag in min XK8 (1998) för hjulinställning fram/bak och fick efter mycket tjat detta prottokoll.
    Vet inte om jag tolkar protokollet rätt men min bedömning är att inget har justerats på bakvagnen. I övrigt verkar det inte heller helt OK.
    Har betalat totalt ca 3000kr för jobbet.
    Finns det någon som har de nominella värdet för toe/camber/caster/kpi för att kunna bedöma hur mycket det avviker och om något skall göras, inte bara att det avviker.
    Det verkar som om man inte har åtgärdat bakkärran alls. Är den inte justerbar?

/Dan Jonsson

Bo Hemmingsson
    Bo Hemmingsson
    Deltagare

Hej Dan!
    Jag gjorde hos VIANOR en fyrhjulsinställning på min XKR 2001 2016-06-02. Protokollet visar värden före och efter inställning, jag hade felaktiga värden på alla hjul. Bilen blev märkbart stabilare efter denna justering. Priset var totalt med skiftning till nya framdäck och balansering av alla hjul 1325:- efter rabatt pga trogen kund. Ordinarie pris på bara fyrhjulsinställning var då 995:-.

Jag fattar inte hur man lägger in en bilaga här men om du mailar mig på JaguarXKRSilverstone@gmail.com så skickar jag en scannad kopia på mitt protokoll.

mvh

Bosse Hemmingsson

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    3000:- för detta undermåliga jobb är rena skämtet, jag betalade 1000:- i förra veckan för ett perfekt utförd 4-hjuls inställning av en kompetent mekaniker. Dessa är de nominella värdena:

Front toe

Nu står de i Grader och minuter så omräknade till mm blir det

För 16″ fälg  1,8 mm +- 1,2 mm, 17″ fälg 1,9 mm +- 1,2 mm, 18″ fälg 2,0 mm +-1,2 mm och 19″ fälg 2,1 mm +- 1,3 mm

Inställt värde är 2,0 mm för total toe vilket är helt Ok.

Front Camber

Inställt värde är Vänster är +0 08 vilket är utanför toleranserna , höger är helt Ok. Detta bör du rätta till omedelbart annars kommer du att slita däcken snett, camber skall alltid vara negativ på dessa bilar.

Front Castor

Castor är Ok på vänster sida men lite utanför toleranserna på höger sida.

Rear toe

Nu står de i Grader och minuter så omräknade till mm blir det

För 16″ fälg  1,2 mm +- 0 ,6 mm, 17″ fälg 1,2 mm +- 0,6 mm, 18″ fälg 1,2 mm +-0,6 mm och 19″ fälg 1,3 mm +- 0,6 mm

Inställt värde är 3,1 resp, 2,6 mm vilket är för stort och bör justeras snarast.

Rear Camber

Inställt värde är utanför toleranserna och bör justeras omgående för att inte orsaka snedslitna däck.

Bakvagnen är fullt justerbar.

Slutsats: Anlita en firma som vet vad de sysslar med och har anständiga priser och begär en förklaring till pris och utförande!

MVH

Gerry

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Bosse!

Du får väldigt gärna skicka ditt protokoll från din hjulinställning.

Mailadress:      sbkdej@hotmail.com

Tackar på förhand

Dan

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Jag lämnade in bilen på PIK AB för hjulinställningen i samband med renovering av framvagn och byte till nya framdäck.

Även byte av olja/filter i växellådan. (ca 5liter olja byttes)

Bilen står nu hos BjörnesAutomatlådor på Söder för totalrenovering av växellådan.

Som du säkert förstår har det här kalaset blivit MYCKET dyrt för min del.

Hoppas att PIK AB har en bra förklaring till detta.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Jag kan förstå om du inte är nöjd med PIK ABs agerande och kräver en förklaring. Har du fått någon feldiagnos på lådan och ev. orsak till felet? Tyvärr så är det alltid svårt att få ersättning från verkstäder om det inte kan bevisas att de gjort något fel. Hjulinställningen bör du dock kunna få pengar tillbaka på om du beställt 4-hjuls inställning men jag misstänker att de kommmer att säga att du bara beställt framvagnsinställning eftersom de bara bytt delar fram. Du kan dock bevisa att inställningen är fel och kommer att medföra skador på bilen (snedslitna däck) och därmed är berättigad till ersättning eller ny inställning. Att sedan priserna är hutlösa kan man inte göra mycket åt, den är fri.
    MVH
    Gerry

Inte för att det har med saken att göra riktigt, men till min S-type R har jag en hög med kvitton från PIK AB och när man ser vad de tar betalt för (felsökning i det oändliga för lambdafel t ex) och hur de tar betalt blir man mörkrädd. Nästa gång bör du köra ner bilen till Joes Garage. Prata med Anders Billing, han är en klippa!

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Enligt fakturan har jag fått betala för hjulinställning fram:1434kr och inställning bakvagn:912kr + moms så, det råder ingen tvivel om att de borde ha utfört jobbet.
    Jag väntar fortfarande på komentar från PIK AB.

Vad jag känner till om felet med växellådan så visade det sig att A-kopplingstrumman är trasig i kanten + brända lameller. Orsaken till haveriet har säkerligen inte med olje/filterbytet att göra. Kanske att det kan vara något med tryckreduceringsventilen?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Det var ovanligt att fakturan var uppdelad på fram och bakvagn men bra för dig eftersom du kan bevisa att justering bak inte gjorts. Du har råkat ut för ett av de vanligaste felen på denna låda-brända lameller. Det kan börja med att en låsring i kopplingshuset går av och sedan förvärras felet ju längre man kör. Orsaken är helt enkelt förslitning och det har knappast med oljebytet att göra. Tyvärr så är enda lösningen byte av delarna och då bör ventilhuset också bytas när lådan ändå är nere. Jag hoppas att du slipper betala PIKs priser för delarna!
    MVH
    Gerry

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Ja, det är en hel del delar som måste bytas. Enligt BjörnesAutomatlådor har det varit problem med A-trumman på de tidigare modellerna så, den är nu mera utbytt mot en starkare. Har fått ett prisuppgift på någonstans mellan 30- 35000kr men, då är inte ventilhuset inräknat. Frågan är vad den kostar?
    Dom väntar nu på att en ny konverter ska anlända. En liten fördel med detta är att all olja kommer att bytas.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Det kan stämma med priset, en konverter kostar runt 15 000-+ arbete, ventilhuset kostar ca. 30 000 så det är tveksamt ekonomiskt att byta det, det kan räcka med att byta regulatorerna de kostar ca 1 500:-/st. Verkstaden kan säkert avgöra vad som behövs göras.

MVH
    Gerry

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Jag har också hört att det kan vara en tryckregulator som orsakar tryckstötar, i det här fallet på A-trumman. Håller med om att det borde räcka att byta en eller fler av dessa.
    Nu har jag ju fått ett pris på mellan 30-35000kr för jobbet så, jag hoppas att dom står för det och inte lägger till efter hand.
    PIK AB har inte hört av sig ännu angående hjulinställningen så jag får nog ta kontakt med dom idag.

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

BjörnesAutomatlådor ringde mig och orsaken till haveriet på A-trumman och brända lameller är sprucket ventilhus.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Då har du orsak och verkan som troligen orsakats av pendlande tryck. Då behövs ett nytt ventilhus också och det börjar luta åt att köpa en renoverad låda istället för att reparera den gamla. Fördelen med en renoverad låda är att du får garanti på hela lådan och inte bara de utbytta delarna. En utbyteslåda kostar ca 40 000 SEK + frakt från England men du kan nog få tag på en i Sverige för ungefär samma pris. BjörnesAutomatlådor kan säkert ge dig bra alternativ. Uppskattat slutpris 50-60 tkr, det finns begagnade lådor också men ingen vet hur länge en sådan håller!
    MVH
    Gerry

Dan Jonsson
    Dan Jonsson
    Deltagare

Jag får avvakta besked om pris för ventilhuset och vad det innebär för slutpris för reparationen.Men det lutar nog åt den summan som du uppskattar 50-60000kr.
    Det vi har diskuterat är inte enbart att byta de trasiga delarna utan en renovering med garanti. Dom lämnar upp till 2års/3000mils garanti för renoveringen med kravet att ett oljebyte utförs på lådan under denna period.
    Får hoppas att de står för vad de lovar.
    Måste erkänna att det här ligger långt över min budget, men vad har jag för val.
    Att försöka sälja en bil som jag redan har lagt ner ca 60000kr på som har en trasig låda.Det Känns som en dålig affär.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.