Hackande motor S3

Hem Forum XJ – Series 1-3 Hackande motor S3

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Patrik Svärd Patrik Svärd 1 månad, 2 veckor sedan.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Stefan Rehnman
    Stefan Rehnman
    Deltagare

Har en ser3 -85 som har haft en del startbekymmer. Nu får jag den att starta men den hackar o hostar. Varvtal på tomgång är 500, går en stund o sen dör den. Trycker jag på gasen så dör den. Får den ibland att gå upp i varv när jag startar med lite för mycket gas, men den går lite ojämnt. När jag släpper jag så dör den direkt.
    Har bytt det mesta i tändväg plus nya filter o bränslepump.

Några nya tips att testa?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Se mitt svar på inlägget innan, Ojämn gång XJ Series 3.
    MVH
    Gerry

Stefan Rehnman
    Stefan Rehnman
    Deltagare

Okej, jag testar detta. Tack för tipset!

Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

Ryker den svart när den går illa? Det finns två temperatursensorer på toppen. Den ena är billig och den andra är dyr. Den dyra av dessa brukar paja, och då går bilen som om det vore 30 grader kallt tills motorn är varm. Alltså full choke. Då ryker det svart!

Staffan på Joes Garage (och säkert de andra också) har bra koll vilken givare man skall ha/byta….

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Fel metod att byta komponenter på måfå. Mät upp varje punkt och kontrollera funktionen.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Kan bara hålla med dig Torslund, felsök metodiskt och mät istället för att bara byta ut komponenterna efter hand! Det finns högar med fullständigt felfria komponenter på verkstäderna därför att ingen begriper eller bryr sig om hur grejorna fungerar och kunden får ju betala kalaset. Ett annat problem är kostnaden, med ett timpris på 1500 kr så blir det snabbt billigare att byta delen istället för att laga den.
    MVH
    Gerry

Kalle Borg
    Kalle Borg
    Deltagare

Oh, nu blir jag nyfiken! Vilket mätvärde skall jag förvänta mig från givaren i fråga? Jag har bra mätutrustning, så ni kan vara precisa i era svar.

Ni har rätt. Att chansa och byta på måfå är nog rätt meningslöst.

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Vilket mätvärde, ja det är helt beroende på vilken givare du mäter på. De flesta kan man nog hitta värden på i tex Haynes böcker eller på nätet. Oscilloskopet är mitt favorit instrumentet, om jag inte ska mäta resistanser. Lagade en Opus amplifier här om dagen, med skopet såg jag att signalerna var felaktiga.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Sensorn för insugningsluften Intake Air Sensor EAC2863 har en resistans vid 20 grader på 1500 – 3000 ohm som skall sjunka till 300 ohm vid 80 grader. Kylvatten temperatur sensorn DBC3728 vid 20 grader 2000 – 2800 ohm och vid 80 grader 250 – 380 ohm. Har du tillgång till ett oscilloskop är detta det överlägsna felsökningsutrustningen.
    MVH
    Gerry

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Luft temp givaren kan bilen klara sig rätt bra utan. På min så hänger den lös och dinglar i motorrummet. Påverkar gången väldigt lite. Vatten temp givaren är viktigare. När bilen går illa så är det viktigare att kontrollera att signalerna är rätt än att leta felaktig komponent. För den kommer upp när man kontrollerar funktioner. Alltså motsatt metod, säkerställ att det fungerar istället för att leta fel. Slutresultatet blir det samma, felet åtgärdas. Ibland har man råkat ut för märkliga saker, tex att man har gnista man har soppa osv men den startar inte och felet har varit typ att startmotorn drar så mycket att ecu spänning blir för låg. Och moderna stift kan lägga av alla vid samma startförsök. Allt ser bra ut men startar inte. Så vet man att allt fungerar så blir det lättare att hitta dessa märkliga fel som kan uppstå. Lyssna på spridar ljud med stetoskop, alla ska låta ungefär lika. Så felsökning är nått annat än att lämna in på löpandebandet där det bytts komponent efter komponent till bilen är fabriks ny 🙂 Den sk teknikern är endast en bärare av delar från lagret till fordonet. Ja jag är taskig men det finns så mycket inkompetens på verkstäderna idag.

Min bil började gå över till closed loop då och då, det vanliga är att man letar vakuumläcka då. Syresensorn som reagerar på det skickar signal till ecu, min sensor skickade rätt signaler, till slut tog jag ur den och mätte på bordet, den visade sig vara för långsam i reaktionen.

Typiskt felsökande 🙂

https://www.blocket.se/malmo/Jeep_Grand_Cherokee_80085795.htm?aw=1

• Det här svaret redigerades 2 månader, 4 veckor sedan av Torslund .
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 4 veckor sedan av Torslund .
    Stefan Rehnman
    Stefan Rehnman
    Deltagare

Tack för alla bra tips! Jag har lite att pyssla med i helgen. Påt igen bara😀👍

Patrik Svärd
    Patrik Svärd
    Deltagare

Låter snarlikt de problemen jag hade med min Serie 3, kanske bjuder den tråden på lite nyttig läsning:

Trasig databox?

Mvh Patrik

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.