Felkod P1646 för XJ8 3.2 -99

Hem Forum XJ8 (X308) Felkod P1646 för XJ8 3.2 -99

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 3 veckor, 3 dagar sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Anton Jurinic
    Anton Jurinic
    Deltagare

Hej

jag ser en felkod P1646 vilken visas som Pending Fault i Torque Pro appen vilken körs med en elm327 obd scanner. Det jag ser efter lite googlande är att detta står för fel på o2 sensorn uppströms katalysator bank 1(passagerarsida). Vissa träffar ger också att det kan vara bränslepump relä på en SC men då min bil är en 3.2 V8 utan överladdning så jag tror mer på uppströms o2 sensor.

Jag ser inga brunna säkringar då jag kollat säkringsdosorna i motorrummet. Är det någon som vet om det går att mäta status på o2 sensorn på något enkelt sätt innan man börjar byta komponenter?

Check engine lyser fö inte … är det någon som vet skillnad på pending resp current fault i Torque Pro?

Tack på förhand, Anton

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Det är säkert ett tillfälligt fel på O2 sensorn C2C29250, dessa sensorer blir förr eller senare felaktiga och måste bytas. Eftersom motorlampan inte lyser ännu har felet inte upprepats det är “pending” dvs. avvaktande, kommer det igen inom 40 uppvärmningscykler blir det “current” dvs. pågående och lampan tänds. Det går att mäta resistansen i kretsen, mellan stift 1 och 2 skall det vara 4 – 10 ohm och den skall ge 400 mV – 1 V ut vid 2500 rpm och varm motor. Kolla också alla kontakter och att anslutningen inte har kontakt med jord. Du kan rensa felet och se om det återkommer och vänta tills det blir “current” innan du byter sensor.
    MVH
    Gerry

Anton Jurinic
    Anton Jurinic
    Deltagare

Hej Gerry

Stort tack för dina tips. Ska kolla anslutningarna och ge dom lite 5-56 och sedan även mäta så får jag se vad utslaget blir. Jag har nollat felkoder en gång och då kom P1646 tillbaka direkt.

Återkommer med status när jag kollat sensorn.

Mvh Anton

Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

Vi talar väl om Lambdasonden här?

Går det att mäta direkt vid katalysatorn. Eller lossas en anslutning “längre bort” som är mer lättåtkomlig?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Det är Lambdasonden och du kan mäta var som helst i kretsen, direkt på sensorn eller längre bort, värdet skall vara det samma.
    MVH
    Gerry

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.