Felkod P 0480

Hem Forum XF (X250) Felkod P 0480

Detta ämne innehåller 10 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Seppo Arkko seppo arkko 1 månad, 4 veckor sedan.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Seppo Arkko
    seppo arkko
    Deltagare

Har kollat säkringarna i motorrummet. Alla hela. Motorn överhettade i Tyskland,för en vecka sen (gul text) i instrumentet. Stannade bilen,sen började det läcka vatten. En plastburk på motorn gick sönder. Bärgades till Jaguar verkstad. Har nu översatt,allt de bytt på verkstaden. Ser inte ut som att de kollat varför motorn överhettade. Varför jag tror att ursprungsfelet är kvar. Kollade felkoder idag med Icarsoft,fick p0480. Någon som vet om det styrs av relä,och eller givare. Vi fastnade i en bilkö,vid Bremen. Två timmar att ta sig 7 km,och det var 32 grader ute. Inte konstigt om motorn blir varm,utan kylfläkt.

XF 2011 3,0 D

• Detta ämne redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av Seppo Arkko seppo arkko.
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Fläkten styrs av fläktkontroll modulen som är inbyggd i fläktmotorn. Fläktkontroll modulen reglerar spänningen och följaktligen farten på fläktmotorn enligt en puls från ECM (Engine Control Module). ECMn beräknar den nödvändiga fläkthastigheten från motortemperatur, AC (Air Conditioning) systemtryck och transmissionsoljans temperatur. Här har du schemat:

XF

Felkoden bör styras av reläsignalen.

MVH

Gerry

Seppo Arkko
    seppo arkko
    Deltagare

Har inte hunnit kolla ännu,men kan man byta fläktmodulen separat? Eller blir det byte av hela fläkten? Har du tips på var jag köper delarna isåfall?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Tyvärr så finns inte fläktmodulen som separat reservdel utan bara hela fläkten reservdelsnr C2D38738 och den kostar ca 7500 SEK från SNG Barrat. Det finns lösa moduler begagnade på ebay. Innan du beställer prova så att det är den det är fel på och inte något annat.
    MVH
    Gerry

Seppo Arkko
    seppo arkko
    Deltagare

Ja relä sitter i säkringsboxen antar jag. Kollade på ebay. Dom begär mer för fläktmotorn än vad Bildelsbasen tar för hela fläkten

Seppo Arkko
    seppo arkko
    Deltagare

Körde ca en timme idag. 50 70 90 vägar. Stog på tomgång i en kvart. Tänkte jag skulle mäta om det kom fram ström till fläkten. Hittade inte kablarna till fläkten. Såg inte fläkten heller,såg lite av fläktkåpan. Vet du på ett ungefär var kablarna går? Mycket slangar i vägen. Fläkten gick inte under kvarten jag stod,och letade efter kablarna. Den gick inte heller efter att jag stängde av. Vet att på andra bilar jag haft,så går fläkten en stund,efter att man stängt av.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Kabelanslutningen till fläkten sitter i nedre vänstra hörnet på fläktkåpan se bild nedan position 4 är kontakten:

Fläkt XF

Kabelstammen ligger i nedre delen så för att komma åt den måste undre stänkskyddet för kylaren  avlägsnas.

Det måste vara något fel i fläktkretsen annars skulle fläkten starta efter en timmes körning. Reläet sitter i kopplingsboxen. Du får väl prova med att direktmata fläkten och se om den snurrar.

MVH

Gerry

• Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av Gerry Winberg Gerry Winberg.
    Seppo Arkko
    seppo arkko
    Deltagare

Okey inte konstigt att jag inte såg den uppifrån. Jag får försöka knöla mig under. Har nyligen bytt jobb,så har ingenstans att vara som på förra jobbet. Där fanns det mesta i verktygsväg,rejäla garagedomkrafter mm. Men men jag ska göra ett försök iaf. Tack för bilden. Frågan om man kan skifta relä och prova? De såg likadana ut i boxen. Exakt så hade jag tänkt . Kolla om det kom fram ström,sen prova att mata fläkten med ström

Seppo Arkko
    seppo arkko
    Deltagare

Nu har en mekaniker kontrollerat fläkten. Det kommer inte fram ström,trots att motortempen var 92 grader. kablar såg okey ut sa han. Vad kan det då vara?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Eftersom inte spänningen kommer fram så drar nog inte fläktrelät. Kolla så att du har spänning på Fuse 42 och 43 när motorn är varm. Om inte så drar inte relät. Då är felet relät eller innan relät du kan också prova med att mata 12V direkt till Fuse 43 då skall fläkten gå igång.
    MVH
    Gerry

Seppo Arkko
    seppo arkko
    Deltagare

Hej okey då ska jag prova det.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.