Dörr gått i baklås.

Hem Forum XJ (X350,X358) Dörr gått i baklås.

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av Lars-Olle Nilsson Lars-Olle Nilsson 2 månader, 2 veckor sedan.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Stellan Ravelin
    Stellan Ravelin
    Deltagare

Hej!

Har en x350 2004 där vänster bakdörr har gått i baklås. Misstänker att det är dubbellåsningen som inte kopplas ur. Någon som har tips på hur jag kan få upp den?

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Ännu en vänster bakdörr i baklås. År inre låsknappen utan motstånd har vajern hoppat av och då gäller det att komma åt den genom att lossa dörrklädseln, veva ner rutan och försöka komma åt den med en tång se inlägg Dörr i baklås.
    MVH
    Gerry

Patric Sahlin
    Patric Sahlin
    Deltagare

Hej!

Min X350 gjorde precis samma sak i våras och det slutade med att jag lämnade in den till en firma som fixade detta (troligen genom att göra som Gerry föreslår här ovan). De beställde dessutom en ny låskista från England, så nu funkar det igen.

Totalpris ca 2.400:- inkl material.

mvh

//Patric

Hej,
    Här kommer en länk som visar problemet och hur man fixar det https://www.youtube.com/watch?v=8dBULmGEAK4
    lycka till !

Olle

Stellan Ravelin
    Stellan Ravelin
    Deltagare

Hej!

Tack för all inputt.

Problemet är att dörren går inte att öppna på något sätt. Jag har plockat bort insidan och vajern har motstånd. Dock inte på samma sätt som på högersidan där det känns som man kan dra i tre steg. På vänstersidan är det samma motstånd hela tiden. Funderar på att såga hål på den inre dörrsidan i plast för att komma åt låskistan men vet inte riktigt vad jag kan åstadkomma med det. Förslag mottages. Även på ställen som kan reparera denna typ av fel. Jag befinner mig i Mälardalen.

Hej Stellan,
    Om Du plockat bort insidan borde det inte finnas något i plast kvar att såga hål i. Om dörrfodret (insidan) är borttaget, vilket jag också har svårt att förstå hur Du lyckats med utan att kunna öppna dörren, borde du kunna komma åt själva låsmekanismen med någon typ av verktyg, stång, krok eller liknande. Kolla noga bild för bild i den video jag skickade länk på. där kan Du se hur låset är uppbyggt och var du skall dra alt trycka för att få låsa att öppna sig. tejpbitar man tar bort i videon ger dig möjlighet att se in i dörren och släpper även in lite ljus.
    Jag är i Skåne och har dåligt kolla på duktiga jaguarfixare i Mälardalen. Du får gärna ringa (0705-130310) om Du vill diskutera vad jag menar.

Mvh
    Olle

Anders Lundholm
    Anders Lundholm
    Deltagare

Hej Lars-Olle

Jag vet inte om problemet är ordnat.

Jag fick ena bakdörren i baklås och åkte omkring och gruvade mig en månad. Men den gick upp när jag gjorde en dubbellåsning och sedan upplåsning. Nu är jag osäker om jag använde fjärr eller nyckel när det löste sig, så gå igenom alla låsvarianter med både fjärr och nyckel

Hej Anders,

Problemet är delvis löst. dörren går att öppna och stänga men inte låsa. Har provat ditt förslag men det hjälpte inte för mig. Tack ändå.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.