Differentialen

Hem Forum XJ8 (X308) Differentialen

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Roland Djerf Carriagemaker 1 vecka, 3 dagar sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15840
    Roland Djerf
    Carriagemaker
    Deltagare

    Hejsan där ute,

    Nu var det problemdax igen!

    Skulle lägga på nya däck förra veckan. Gummikillen visade mig på vänster bak, där han tog 6 – 12 greppet och hjulet vickade ut och in ca: 10 mm och menade att hjullagret måste bytas. Sagt och gjort, hem hissa upp, skaffa avdragare och skruva isär. Av en händelse tittade jag på YouTube samma kväll och såg ett avsnitt där killen kände på infästningen i diffen – som var lös. Visst, jag ner i verkstan och gör samma fynd med ett glapp i nästan alla riktningar plus lite olja som sipprar ut.

    Frågan är då: Vet någon var man skaffar en renoverad eller helt ny diff till en XJ 308 Daimler med full garanti? Vad pratar vi då om för pengar om det kan hittas? Eller är det ide’ att köpa nya dyra reservdelar och meka själv? Och om jag beslutar meka själv, var finns då den perfekta verkstadshandboken för just detta ämne med diff- reparationer?

    Fråga två: Går det att justera någonting med den tandade ringen på diffen vid utgången till drivaxlarna?

    Med en vädjan om HJÄLP!

    Carriagemaker

    #15849
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Nya diffar finns inte att få tag på utan det blir renoverade del nr. JLM20769E kostar runt 21 000 SEK. Mekar du själv och byter bara lagerna så blir det ca 1 500 SEK/sida. Är diffen tyst och i bra skick övrigt så kan det räcka med att byta enbart lager och det kan du göra med bakaxeln kvar på bilen. Behövs mera omfattande renovering så är det tveksamt att göra det själv då det kräver vana att justera diffen. Arbetsbeskrivning finns i Work Shop Manual.
    Den tandade ringen håller bara lagret på plats och justerar inte spelet.
    MVH
    Gerry

    #15851
    Roland Djerf
    Carriagemaker
    Deltagare

    Hejsan Gerry,

    Återigen ett stort tack för kunnig information.

    Då var det ”bara” att få ut det gamla och in med

    det nya – hur det nu ska gå till med rätt tolkning

    av verkstadshandboken.

    Med andra ord, många timmar i smörjgropen

    med många fula ord.

    Mvh,

    Carriagemaker

    #15938
    Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

    Berätta gärna hur det går!

    #15940
    Roland Djerf
    Carriagemaker
    Deltagare

    Hejsan Staffan,

    Jo, grejerna är urplockade, rengjorda och nya lager beställda. Försöker samtidigt att kolla “lagermarknaden” eftersom det är helt perverst att utgående lager i diffen ska kosta mellan 3 och 5 tusen sv.kr när andra liknande SKF-lager kostar under 500:-.

    Den som tänker göra samma ”operation” bör förbereda sig på muttrar som sitter så hårt åtdragna att rörförlängare till hylsnyckelskaftet är ett måste och där rörtång och spännband går åt som mothåll – om man inte har tillgång till en jäkla kraftig mutterdragare eller ledhantag med tillhörande 1 m lång förlängare.

    Ps. Det tandade ”lagerhuset” i diffen och dess läge ska noga markeras med ett märke hur det satt iskruvat, men måste kanske lossas alt. dras åt för att cg- säkringen ska komma i rätt läge för urplockning, innan stumpen med sitt felande lager kan dras ut.

    Carriagemaker

    • Det här svaret redigerades 1 vecka, 3 dagar sedan av Roland Djerf Carriagemaker.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.