Skip to main content

Defekt xenon-lampa, hur felsöka?

Hem Forum Allmänt om bilen Defekt xenon-lampa, hur felsöka?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 11 timmar, 43 minuter sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Deltagare

Detta rör i ärlighetens namn inte en Jaguar men principen bör väl på många sätt vara ungefär densamma i alla bilar med denna teknik tänker jag?

Det rör en Lexus och ett av halvljusen har slocknat, och bilen som är tio år gammal är utrustad med xenonlampor.

Hade det varit en bil med en “vanlig” lampa hade jag förstås bytt lampan rakt av, och om det inte resulterade i någon förbättring hade jag tittat på säkringarna / börjat mäta.

Hur skall man ställa sig till en bil med xenon, går dessa lampor ens sönder eller kan jag utgå från att något är trasig innan jag ens lägger tid på att byta lampan?

Patric Sahlin
    Patric Sahlin
    Deltagare

Så vitt jag vet så går Xenon-lampor sönder precis som vanliga lampor, dock mer sällan 🙂

Det brukar dock börja med att ljuset blir mer och mer rosa/lila och sedan lägger de av, men det borde väl kunna vara så att de går sönder rakt av också, som vilken annan lampa som helst.

Däremot så kan det ju också vara själva ballasten som gått sönder också. Den enklaste felsökningen är väl att ta lampan från andra sidan och sätta i och lyser den är det lampan som gått sönder, annars (troligen) ballasten.

Men att komma åt lampan kan ju vara ett smärre h-vete på moderna bilar, så det kan ju vara så att du måste utveckla bläckfisk-armar och ett stort tålamod först.

Jag bytte Xenon-lampor själv på den X-Type jag hade förut och det gick bra, så det är ingen omöjlig operation.

Lycka till!

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Xenon lampor går sönder precis som allting annat, dock mera sällan än “vanliga” lampor. Brinntiden är ca 5 ggr längre för Xenon mot halogen men å andra sidan är kostnaden betydligt högre. Jag har inte bytt på en Lexus men på en X358 och det var inga problem, vissa bilar måste man plocka ner halva fronten för att komma åt, därav de hutlösa priserna. Vi Bilägare har en intressant test ang. byte av lampor Lampbyte.
    MVH
    Gerry

Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Deltagare

Jag kan meddela att förfarandet för byte av xenonlampa på denna bil var helt identiskt med att byta en vanlig glödlampa, bakom ett lock satt en kontakt och med den urdragen var det bara att lyfta loss själva ljuskällan som satt fastklämd bakom en metallsprint.

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Ibland är det enkelt!
    MVH
    Gerry

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.