Chassi, fjädring, stötdämpare

Hem Forum XJ8 (X308) Chassi, fjädring, stötdämpare

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Kjell Näslund Kjell Näslund 1 månad sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Kjell Näslund
    Kjell Näslund
    Deltagare

Hej,

Har någon gett sig på att byta stötdämpare/fjädrar/bussningar på en X308? eller till och med gjort det själv?

Min Daimler har gått 28 000 mil, fortfarande i excellent skick, men stötdämparna är mer som cykelpumpar än dämpare.

När jag frågar om originaldelar, konstaterar jag att det blir ogörligt. Dvs det är det väl inte, men man måste prioritera. Väghållning och komfort ska man kunna ha, även med produkter utanför originalkartongen. Och väghållning ska bilarna ha, så att man kan hålla hög marschhastighet (dvs där så är tillåtet).

Jag är inte ute efter uppgraderingar i form av hårdare chassi. Nej En Daimler ska man färdas tyst o behagligt i, men även kunna göra det i full fart.

Vänligen

Kjell Näslund

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Jag förutsätter att du har CATS system eftersom det är en Daimler och vill du behålla det så finns det tyvärr bara original Bilstein dämpare att köpa. Klarar du dig utan adaptiv fjädring så finns det flera olika fabrikat att välja på och kostnaderna blir cirka hälften, totalkostnad för 4 dämpare ca 725£ resp. 460£ inkl. frakt. för Bilstein. Att byta bussningar görs enklast med en press och det kan vilken verkstad som helst fixa, det finns hårdare bussningar att köpa men vill du behålla Jaguar känslan så håll dig till original.
    MVH
    Gerry

Kjell Näslund
    Kjell Näslund
    Deltagare

Hej Gerry,

tyvärr eller tack o lov det är inte CATS på -98, så jag kan  hålla mig till t ex KYB, 4 st, som kostar precis som du säger ca 4 000 SEK. Jag lämnar bort arbetet, har ett helt suveränt racinggarage om hörnet.

tack igen för kunnig hjälp!

Vänligen

Kjell

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.