Byta "ventilskaftsgummitätningarna"

Hem Forum XJ8 (X308) Byta "ventilskaftsgummitätningarna"

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 1 månad sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17731
    Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

    Hejsan!

    Vid min senaste utflykt till den norska fjällvärlden, märkte jag att det rök ur avgasrören vid gaspådrag efter låååånga motorbromsningar nerför fjällsidorna. Vid daglig körning på slät mark märks ingenting.

    Uppenbarligen läcker det in olja i cylindrarna vid motorbromsning. Min tanke är att det är de på ventilskaftet påträdda “paraplyet” (Part No: NCE2528AC) som torkat och blivit otätt. Låter det troligt? Eller är det ventilstyrningarna som börjar glappa? Bilen har gått ca: 20.000mil.

     

    Staffan

    #17741
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Det är mycket troligt att tätningarna läcker lite efter 20 000 mil men så länge oljeförbrukningen inte är alarmerande så hade jag inte bytt dem. Det är betydligt billigare att hälla på en skvätt olja då och då. Du kan pröva med “MaxLife” olja den brukar minska oljeförbrukningen eftersom den innehåller tillsatser som gör att tätningarna “sväller”. Kolla också vevhusventilationen så den inte är igenntäppt.
    MVH
    Gerry

    #17743
    Staffan Sundberg
    Staffan Sundberg
    Deltagare

    Det är alltså sannolikare att det är gummmitätningarna än styrningarna som börjar bli tröttta.

    Då avvaktar jag ett tag.

    Men OM jag någon gång skulle behöva byta dem, är det nödvändigt att lossa topparna?

    Det såg så ut på en sprängskiss jag hittade.

    #17745
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Det går att byta tätningar utan att plocka av toppen men det är tveksamt om det underlättar jobbet. Att stå böjd över motorn och samtidigt hålla ordning på små ventilknaster som har en viss förmåga att försvinna med ljusets hastighet kan vara något påfrestande. Plockar man av toppen så kan man rengöra den från gammal inbränd olja samtidigt. Ventilerna hålles uppe med hjälp av tryckluft om toppen inte tas av.
    MVH
    Gerry

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.