Byta växellåda x200-x204

Hem Forum S-type (X202,X204,X206) Byta växellåda x200-x204

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Halvard Nilsson Halvard Nilsson 1 år, 5 månader sedan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10970
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

    Jaha, har köpt en gammal x200 som gått långt men går bra. Manuell låda, oändligt mycket bättre än den lort som kallas ZFhp26.

    Går det att byta automatlådan i en 05a mot en manuell i en 00a? Båda har V6an, 00an har trelitersvarianten, 05an har den slöare 2,5-liters. Så, byta motor rakt över är inte heller någon dum idé 🙂

    Hittade en liknande diskussion på ett engelskt forum, men där gällde det att få i en manuell låda från en dieselbil till en bensin-dito. De kom inte fram till något.

    #11016
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

    Allt går väl men med de tim-priser verkstäder debiterar tror jag det är helt omöjligt att få ekonomi i det hela, hittar man väl en S-type med manuell låda (vilket inte är omöjligt) är den ju inte mer värd eller dyrasre än motsvarande automat.

    Har du bytt olja i din automatväxlade? SÅ dåliga ska de ju inte vara, jag har haft flera bilar med den lådan och jag tycker de fungerar helt ok.

    #11128
    Henrik Elmunger
    Henrik Elmunger
    Deltagare

    Blev väldigt kär i den manuella lådan som kom med S-type, även om den är ganska lågt växlad. Saknar den 6e växeln.

    När jag rådfrågade Joes om oljebyte menade de på att det inte kommer göra någon skillnad för funktionen, ja såklart är det bra att byta nu när den gått snart 10k mil, men inte mer än så.

    Googlar man på den där växellådan så får man ju fram hela siter dedikerade till hur eländig den är. Men det är klart, bättre att sälja bilen och leta upp en motsvarande med manuell låda, alternativt en bil med en automatlåda från GM, Mercedes Benz eller så. Dumt att ha kvar en bil man inte är helt nöjd med, det blir bara värre av att resten av bilen är bra :/

    #12796
    Halvard Nilsson
    Halvard Nilsson
    Deltagare

    Jag har en S-type 2,7D 2004. Originallådan, en automat, tog slut vid ca 23 000 mil. Jag var beredd på att låta renovera lådan, men övertygades av min verkstad att låta en känd Jaguarspecialist skaffa en begagnad. Sagt och gjort, de tog hem en från England. Efter bara en tank så var det fel på lådan. Samma med nästa, och nu är jag inne på den tredje, som även den uppvisar kraftiga vibrationer så fort man belastar lådan i en uppförsbacke. Kör man in i en avfart efter att ha kört 90 så funkar inte nedväxlingen riktigt och det har hänt ett par gånger att motorn har momentant lagt av, för att sedan rusa upp i 4k varv. Jag har varit utan bil sedan i augusti och innerligt trött på det hela. Jag har kostat på bilen för övrigt ganska mycket, så jag vill inte skrota bilen. Verkstaden har lagt ned väldigt mycket tid på att undersöka lådan, samt köra in adaptionen enligt Jaguars föreskrifter, men det har inte hjälpt. Jag har hört tidigare att automaterna i S-type har problem. Är de möjligen underdimensionerade? Mer eller mindre samma låda lär ju funka i BMW m fl bilar. Jag vet ännu inte vad nästa steg blir, men hoppas på en lösning. Varning i alla fall för begagnade lådor!!

    #12798
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

    Vilket elände!

    Automaterna i S-type hade en del problem, men då främst i de tidiga bilarna som har Fords automat. Den sexväxlade lådan som du har i din är… ja den har väl också haft problem men det är inte vanligt att de är såpass omfattande som de du har haft, generellt betraktas den som en bra växellåda.

    Har du bytt momentomvandlare då också, antar jag?

    Riktigt trist, du har verkligen haft maximal otur.

    #12800
    Halvard Nilsson
    Halvard Nilsson
    Deltagare

    Tack Pontus för Ditt inlägg. Under tiden har jag läst en del på internet om detta. ZF 6HP26 lär vara en bra låda, bara man sköter den ordentligt (som det mesta). Jag vill påstå att jag missleddes i början av vissa påståenden att man aldrig behövde byta olja i en automat på en Jaguar. När min originallåda började visa problem så bytte jag olja och oljefilter. Av oljefiltrets utseende förstod jag att det borde ha bytts för länge sedan. Tyvärr var det för sent, lådan gick till slut inte att köra. Av det jag har läst nu på internet så förstår jag att den nuvarande lådan kanske går att rädda undan med byte av vissa delar i lådan. Då kanske man kan undvika en helrenovering, vilken i mitt fall är ungefär 70-80 % av bilens värde. Eventuellt låter jag en specialist göra en diagnos av lådan. Det hänger också på vad leverantören av lådan avser att göra för att lösa problemet.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.