Byta polaritet i MK2

Hem Forum Mk1, Mk2, S-type, 420 Byta polaritet i MK2

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av Torslund Torslund 5 månader, 1 vecka sedan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Anders Hallberg
    Anders Hallberg
    Deltagare

Jag läser på nätet om renoveringar av Mk2:or. Många (de flesta?) av de mer omfattande byter från originalets positiva, till negativ jord. Vad innebär detta i praktiken? Dvs. vad blir följden av en sådan ändring? Måste man då bygga om hela elsystemet på bilen, eller räcker det med några få ställen där kablar måste ändras? Kan man själv klara av en sådan konvertering, eller måste “man” ha proffshjälp?

Alla dessa vana restauratörer 🙂 sätter också in en växelströmsgenerator som en självklarhet. Varför är en sådan så mycket bättre?

Dessa frågor är säkert dumma, för den som har ett hum om elsystem. Som ni förstår har jag inte det, men vill gärna veta och lära mig. Jag läser bl.a. om Linn H Rose (http://valvechatter.us/) och hans totalrenovering Mk2, där han i kronologisk ordning har förklarat hur han plockade ner bilen i molekyler och nu så sakta börjar passa ihop de renoverade delarna igen. Bl.a. hela elsystemet från grunden. Kraftgt ombyggt och förbättrat.

Jag hoppas på att någon vill förbarma sig över mig och förklarar.

Kjell Johansson
    Kjell Johansson
    Deltagare

Hej Anders
    Jag håller också på med en MK2 och just nu elsystemet. Jag är ingen expert heller men har kommit fram till följande.
    Engelsmännen hade konstaterat att deras bilar rostade mindre runt kabelgenomföringar och där elektriska komponenter monterades vid karossen om man hade plusjord. Sedan infördes minusjord som standard för radioapparater mm över världen och då blev minusjord standard.

Att byta till minusjord och växelströmsgenerator (som ger mer laddning) kräver inte ett nytt elsystem. Men du får problem med din originalradio, klockan och eventuellt bensinpumpen. Allt annat går lika bra oavsett polaritet.

Personligen vill jag ha originalsystem så långt möjligt men de som bygger om gör det för att originalsystemet är väldigt omodernt och de vill ev koppla till många fler elförbrukare. T ex använder original endast två säkringar (!) och går en av dessa är det många kretsar kopplade till den säkringen och det blir omständligt att reda ut vad som är felet. Numera vill man också undvika långa sammanhängande kabeldragningar och dela upp i flera lätt åtkomliga kopplingspunkter t ex vid brandväggen och vid kablagets ingång till skuffen mm. Om man plötsligt blir strömlös i någon funktion finns det då flera kontrollstationer att se hur långt man fortfarande har kontakt och därmed snabbare att identifiera var ett ev kabelbrott ligger. Slutligen vill man nu styra mer med reläer så man bara behöver leda svaga styrströmmar förbi reglage och knappar i intrumentbrädan och låta reläer i någon säkrings/relä central styra de starkare strömmarna.
    Men jag tänker att även om man skämtar om gamla Lucassystem så dög de åt en väldig massa människor då och uppenbart brann inte alla bilar upp så det skall nog duga till mina söndagsutflykter också.

Hälsning

Kjell

Kent Andersson
    Kent Andersson
    Deltagare

Jag lät Joe’s garage konvertera min MK 2 3,8 l 1964. Förutom byte av generator, fick man även byta bensinpump (gick inte att polvända), samt ta bort ampere mätare och ersätta denna med voltmeter.

Gjorde ombyggnaden pga att jag endast har elfläkt för kylningen och vid flitig användning av fläkten räckte inte likström generator till.

Lycka till

Anders Hallberg
    Anders Hallberg
    Deltagare

Hej Kjell och Kent!

Tack för era förklaringar. Allt är nu kristallklart för mig.

Anders

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Elektriskt så är plus jord bättre. Felet uppstod nog när man upptäckte elektricitet. Vi tor att det går från plus till minus men det är tvärtom. Så har ni plus jord, behåll den. Går att sätta generator om man isolerar den, men dynamo fungerar alldeles förträffligt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.