Byta frambroms

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Byta frambroms

Detta ämne innehåller 12 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Torslund Torslund 1 vecka, 5 dagar sedan.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13846
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Har en 88a med risiga skivor men bra ok. Och så har jag liggande skivor och ok från 93a. Det är inte samma grejer men undrar om det skulle gå att sätta de nyare bromsarna på den gamle?

    #13847
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    De gamla skivorna är väl 305 mm i diameter och de nya är 325 mm så ok och skiva måste vara av samma generation. Jag tror att du får problem med att fästa oket eftersom Jaguar ändrade “vertical link” där oket fästes samtidigt. Det blir till att mäta avståndet melan okets fästpunkter.
    MVH
    Gerry

    #13848
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Och så är dom nya skivorna 28mm tjocka, de tidigare 21mm. Så oken passar inte på de nyare skivorna. Om fästhålen sitter rätt så hänger det kanske på bromsslangen.

    #13850
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej
    Det finns fler kombinationer på skivdiametrar 284 och 291 mm så har du tur så kan det passa ihop. Tyvärr så kan man inte gå på bara årtal och VIN eftersom man ibland tog vad som var på lagret.
    MVH
    Gerry

    #13852
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Bromsslangen skall vara samma och fästhålen också så du bör kunna få dit ’93 ok och skivor.
    MVH
    Gerry

    #13853
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Jaha, när jag tog in bilen igår så började den läcka olja 🙁 verkar som oljekylaren har gått av sig själv under vintern.

    Skivorna från 93an är 291mm, får vänta till läckan är fixad.

    Shit, Joes ska ha 2600 för oljekylaren. Blir till att skaffa en universal för 700.

    • Det här svaret redigerades 3 månader, 2 veckor sedan av Torslund .
    #13862
    Pontus Larborn
    Pontus Larborn
    Moderator

    Jag är inte helt säker på att man ens behöver oljekylare på dem, efterföljaren X300 har det inte, den har bara en bypass där anslutningarna är (på de flesta marknader, möjligen avviker de mest varma länderna?). 2600 får ändå anses ganska vettigt prismässigt tycker jag, trodde de kostade betydligt mer, jag vill minnas att jag betalade runt 10.000kr för bytet av oljekylare på min XJ40.

    #13865
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Ja verkar som Ford tog bort den. Finns kit att ersätta vid filtret. Men om den nu inte behövs så kan man bara koppla ihop rören framme vid kylaren.

    https://www.ebay.com/itm/JAGUAR-XJ40-DIRECT-REPLACEMENT-MOCAL-16ROW-OIL-COOLER-OC516XJ40-MLR-BDM/152667103716?epid=2186818811&hash=item238bab21e4:g:eOIAAOSwaKRZlXEJ&vxp=mtr

    Överkomligt pris.

    #13866
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Tittade på motorn från 93an, den har ingen oljekylare så jag tog bypass från den. Men oljefilterhållaren  har olika no om det är med eller utan kylare. Går inte bypass dit så får man väl byta hela filterhållaren 🙁 sitter ju inte det lättaste.

    #13869
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Enligt uppgift från de som försökt så passar inte filterhållaren från ’93 på ’88 blocket se,Filterhållare däremot bör bypass fungera. Tydligen är det ett litet h.e att byta filterhållaren eftersom skruvarna brukar gå av när man försöker lossa dem och att sen få ut resterna är inget som görs på en kafferast.
    MVH
    Gerry

    #13879
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Klart, bypass passade förutom att pinnbulten var för kort men fick lös den från 93an och 88an. Hade gått med en bult men ska det vara pinnbult så ska det 🙂 Ren titthålskirurgi är det.

    Däremot skulle jag inte vilja byta slangarna till oljekylaren på en bil. Man får nog ta bort rätt mycket för att lyckas med det. Det vart bågfil. Passade på att byta stötfångarhörn när den ändå var borta.

    Vila några dagar innan jag fortsätter med bromsbytet.

    #13891
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Bromsarna bytta. Tar under timmen på varje sida. Byggde om den från hydraulservo till vacumservo och dessa nya ok och skivor passar bättre till pedaltrycket.

    Delarna passade direkt. Nästan så man får lust att åka till bes och få två års körtid på den 🙂

    #15037
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

    Nu först var jag och besiktigade bilen. Och fick en 2a på bakbroms. Man ser inte så bra på grusvägs test om allt är optimalt. Så jag körde hem och bytte bromsvätskan. Tillbaka och mäta om och bromsarna var så bra dom nu kan bli. Var nog luft nånstans i långa rören som inte har visat sig vid oket. Borde ha upptäckt det tidigare eftersom pedalen inte varit så bra som man förväntar sig. Men så har den varit i de åren jag haft den och inget visat sig vid tidigare besiktning. Nu får jag inte röra pedalen 🙂 utan att ratten trycks ner i botten på justeringen.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.