Brytarlöst tändsystem

Hem Forum XJ – Series 1-3 Brytarlöst tändsystem

Detta ämne innehåller 13 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av Roland Wärting Roland Wärting 3 veckor, 3 dagar sedan.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Per Arvidsson
    Per Arvidsson
    Deltagare

Tänkte byta ut brytarna mot något modernare men vad rekommenderas? Bilen det rör sig om är en XJ 6 4,2-79:a. Finns det någon som vill sälja något passande så hör gärna av dig. Med vänlig hälsning, Per A. Tyringe

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Det finns lite olika bl.a 123 Se länk 123 tändsystem som är välkänt men en aning dyrt. Fördelen är att de har en svensk agent om något skulle gå fel.
    MVH
    Gerry

Per Arvidsson
    Per Arvidsson
    Deltagare

Har tittat runt lite o trots priset så lutar det nog åt ett 123/P

Gustaf Paulson
    Gustaf Paulson
    Deltagare

Hej, jag funderar på samma sak till min 75:a! Berätta gärna om erfarenheter och vad du till slut valde.

Mats Johansson
    Mats Johansson
    Deltagare

Jag har 123 ignition i min series 1. Blev en klar förbättring.

finns olika varianter jag köpte det enklaste då skall kurva 6 väljas för xk motorn.

Min kompis Mark köpte den som kopplas upp till datorn då kan man ställa kurvorna utan att ta loss fördelaren.

Den senaste har bluetooth och kan fungera som stöldskydd.

Gustaf Paulson
    Gustaf Paulson
    Deltagare

Hej Mats, är det någon skillnad mot din kompis bil? Är det värt att lägga pengar på ett dyrare system rent funktionsmässigt?

Per Arvidsson
    Per Arvidsson
    Deltagare

Har inga erfarenheter att förmedla eftersom jag inte beställt något än men du har ju fått lite kött på benen av andra som kommit till skott. Själv har jag börjat med bränslesystemet(en ny tank,ny pump o nya filter) för att eliminera fel där. Tänker beställa den ”billigare” varianten av 123 om det inte dyker upp nåt som säger att den dyrare är mycket bättre. Lycka till med din installation,kan ju inte bli sämre än innan iaf. Häls. Per

Mats Johansson
    Mats Johansson
    Deltagare

Det är nog ingen skillnad när du kör men det är lättare att ställa kurvan och stöldskyddet är ju en bra grej.

Gustaf Paulson
    Gustaf Paulson
    Deltagare

Hej Mats, stöldskydd är alltid bra. Tack för infon! Fortsatt trevlig påsk!

Anders Cederberg
    Anders Cederberg
    Deltagare

Jag har också monterat den enklaste 123 i min XJ6 -71 men verkstaden satte den på kurva “0”, går det att komma åt och ändra kurva med fördelaren på plats?

Per Arvidsson
    Per Arvidsson
    Deltagare

Har nu investerat i en 123-tändning o tänkte höra om det bara är att följa medföljande instruktioner eller det är nåt annat man ska tänka på? Mvh Per A

Anders Cederberg
    Anders Cederberg
    Deltagare

Har min bil inne på verkstan igen för byte till kurva 6 och även byte till högeffektsspole tror jag får hämta bilen på fredag så det blir intressant 🙂 kurva 0 med standard spole så kändes den orkeslös och ville inte varva ur….

Mats Johansson
    Mats Johansson
    Deltagare

Spännande att höra vad resultatet blev. Min bil hade en mkt sliten original fördelare

så det blev en mkt jämnare och mjukare gång på motorn.

Roland Wärting
    Roland Wärting
    Deltagare

Högeffektspole har man för att kunna öka elektrodavståndet på tändstiften för bättre förbränning med större gnista så förvänta er inte att byte till högeffektspole skulle göra en orkeslös bil till en racer. nåt annat är fel

• Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av Roland Wärting Roland Wärting.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.