Avmontering topplock

Hem Forum Mk1, Mk2, S-type, 420 Avmontering topplock

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Erik Troedsson Erik Troedsson 4 månader, 1 vecka sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16531
    Erik Troedsson
    Erik Troedsson
    Deltagare

    kompressionen har försvunnit helt på två cylindrar i min 420. Motorn är enligt förra ägaren renoverad men har stått länge. Innan start fanns komp men ojämn, mellan 6,5 och 8,2. Efter start gick motor men helt utan kraft. Efter nytt komp prov är det ingen komp i två cylindrar. Jag droppade lite olja i dessa cylindrar men fortfarande ingen komp. Det är inget oljud i motorn när den går. Ventilspelen är o,1 mm på alla insug och 0,15 på alla avgasventiler

    Tre frågor

    1. Om en ventil har kärvat och fastnat i öppet läge, slår den i kolven eller krockar med andra ventilen (i samma kammare)?

    2. Jag gissar att det antingen är otäta ventiler eller trasig topplockspackning, låter det rimligt?

    3. Hur svårt är det att lyfta toppen? Särskilda varningar?

    mvh

    Erik Troedsson

     

    #16532
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Svar på dina frågor.
    1. Insugningsventilen kan slå i kolvtoppen.
    2. Mest troliga orsaker.
    3. Den är tung så använd lyft eller var två man, annars inget speciellt.Nya topplocksbultar bör användas.
    MVH
    Gerry

    #16538
    Erik Troedsson
    Erik Troedsson
    Deltagare

    Ok! Tack för snabbt svar. Det är bara att kavla upp ärmarna!

    mvh Erik

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.