Abs givare till xj40 89

Hem Forum XJ (XJ40,XJ81) Abs givare till xj40 89

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av Torslund Torslund 8 månader, 2 veckor sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Ronny Albertsson
    Ronny Albertsson
    Deltagare

Jag planerar mäta upp mina abs givare vid hjulen i vinter, är det någon som gjort detta? vilka värden? mm

Ronny Albertsson

Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

Hej,
    Med en multimeter kan du bara se om det är kortslutning eller avbrott i kretsen. Resistansvärdet bör vara 1,1 kohm +- 50%, skall det göras en riktigt mätning behövs ett oscilloskop för att se pulserna. Lyser inte ABS lampan så kan man utgå från att sensorerna fungerar. En rengöring av sensorerna och den tandade ringen skadar inte, det brukar samlas en mängd skråp i spåren som kan störa fuktionen speciellt när det blir fuktigt väder.
    MVH
    Gerry

Torslund
    Torslund
    Deltagare

Har inte mätt på en XJ40 men den har induktiv givare så den bör ge en signal från några volt till 10 volt om man snurrar hjulet. Ett oscilloskop är bäst för detta.

Man kan använda sin smartphone om man gör en mätprob med 10gångers dämpning till mikrofoningången. Kostar ett par tior att göra. Eftersom signalen är en växelspänning så klarar mikrofoningången det, med DC nivåer så funkar det inte så bra. Finns flera appar till detta. En jag tycker om heter AR-oscilloscop.

Kalibrerade motstånden så appen visar samma nivåer som mitt analoga oscilloskop. Kontakten ska ha fyra sektioner, mikrofon ingång är längst in, jord ligger före de två ljudkontakter längst ut. Vanliga 3,5mm kontakter har i regel 3 (stereo) eller 2 (mono) men med micken så åtgår det fyra, brukar vara som ingång i padar och telefoner.

Länk till kontakt, https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-mm/kontakter/3-5-mm-kontakt-i-metall-hane-4-polig-p39764

• Det här svaret redigerades 9 månader, 3 veckor sedan av Torslund .
    • Det här svaret redigerades 9 månader, 3 veckor sedan av Torslund .
    Torslund
    Torslund
    Deltagare

Mätte upp en bakhjulsgivare med plattan. Signalen var lägre än vad jag hade tänkt mig.bakhjulsgivare med plattan. Signalen var lägre än vad hade tänkt mig, 1.5V bara.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.