4.2motor blir för varm

Hem Forum XJ (X350,X358) 4.2motor blir för varm

Taggat: 

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av Gerry Winberg Gerry Winberg 4 veckor, 1 dag sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17205
    Bengt Forsberg
    Bengt Forsberg
    Deltagare

    När motorn blir varm fortsätter nålen upp i det röda fältet. stänger av motorn en stund. temperaturen sjunker. Går upp igen efter en kort stund.

    Trycker ut kylvatten i exp.kärl.

    (motorlampa lyser, felkod P0151 , O2 sensor bank 2 =den högra sett framifrån?)

    Tänkbara orsaker? Termostat? Vattenpump/ar (2st?) Toppackning? Kolla Co2 i kylvattnet?

    Tacksam för tips!

    #17206
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Om vi börjar med felkoden P0151 så betyder den att Vänstersidans (sett bakifrån) HO2S sensorkrets ger låg ström. (universell syresensor mager blandning vid motorstyrningsenheten – hög ström vid sensorn).
    Möjliga fel:
    HO2S bortkopplad.
    Fel på den variabla strömkretsen mellan HO2S och styrenhetenen (stift 3).
    Fel på konstantströmkretsen mellan HO2S och styrenheten (stift 4).
    Fel på HO2S
    Om kylvätskenivån är Ok så börja med att kolla attt kylfläkten startar, därefter termostaten, sedan vattenpumpen. Om du har kompressor finns det en separat eldriven pump till den. Motorn skall inte överhetta om den elektriska pumpen till kompressorn stannar utan du får ”Begränsad Prestanda” istället.
    Viktigt att du stannar motorn direkt när den går varm annars kan det bli riktigt dyrt!
    MVH
    Gerry

    #17757
    Bengt Forsberg
    Bengt Forsberg
    Deltagare

    Hej!

    Följfråga: Bilen köptes av Kvd med den gula motorlampan tänd.Kort provtur. vatentemp. ok.

    Körde till verkstad som avläste P0151.

    Vid längre provtur blev motorn snart för varm. Verkstad konstaterar att termostat och hus behöver bytas.

    Kvd vill inte ta kostnaden utan hänvisar till att motorlampan var (och är) tänd.

    Frågan är om lampan tänds vid termostatfel/för varm motor?

    Borde det i så fall ligga kvar någon felkod?

    #17758
    Gerry Winberg
    Gerry Winberg
    Deltagare

    Hej,
    Det är inte säkert att motorlampan tänds för överhettning eftersom det inte finns någon DTC felkod annat än för fel på givarna. Att motorlampan är tänd beror på DTC P0151. Det finns två fel, troligen en HO2 sensor + termostaten som inte ger någon felsignal. Att motorlampan är tänd visar alltså inte att termostaten är felaktig.
    MVH
    Gerry

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.