Tändinställning (E-type)
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 jan 2020 20:39
Tändinställning (E-type)
[Stefan Boberg] (2017-06-05)E-type -70, 4,2. Problem med att bilen “bluddrar” vid belastning, även stannat vid varm motor typ stadskörning, går att starta när den kallnat.. nytt: stift, kablar, brytare, kondensator, spole, stift ser chokladbruna ut efter körning.. Motorn har även glödtänt en del när jag stängt av.. Vid kontroll av tändning visar strobon “2 before” svänghjulet har märkning 0, 1, 2, 3. Vad ska strobon visa på denna märkning för att vara korrekt? Visst varvtal? Enl. Manual ska tänd stå på 9 BTDC
[Gerry Winberg]
Hej Stefan,
Märkningen på svänghjulet bör vara 0 = TDC, 1 = 10 BTDC, 2 = 20 BTDC och 3 = 30 BTDC eftersom förställningen varierar mellan 10 – 30 grader. Vid tomgång 750 rpm bör den då visa på märke 1. Du bör dock kolla att märkningen verkligen stämmer genom att mäta ut TDC och sedan använda gradskiva för de andra värdena.
När du väl fått tändinställningen rätt kan du ställa in bränsleförsörjningen, det fungerar inte att göra tvärtom.
Lycka till
Gerry
[Kalle Borg]
Hej Stefan
De råd du fått angående tändinställning och förgasarinställning vill jag inte lägga mig i, men jag blir lite fundersam då du skriver att bilen stannar när den blivit varm och åter startar när den kallnat. Jag har en tanke på valet av bensin. Den här reaktionen får jag om jag tankar 95 oktan. Den lågoktaniga bensinen innehåller mycket alkohol, och alkoholen förgasas (avdunstar) vid lägre temperatur än bensin. Ånglåset kommer som ett brev på posten när jag tvingats tanka 95.
[Stefan Boberg]
Tack Kalle, intressant, ska prova att tanka 98, funderade oxå på ånglås, men har inte haft problem med det tidigare, möjligt bensinen blivit sämre, har haft bilen i vila i ett antal år… är nu bytt all tändningsutr. förutom motståndet och den känns lite mer startvillig även varm nu.. återkommer efter lite mer provkörning..
Roland Wärting
11 feb 2020 14:50
sv: Tändinställning (E-type)
Ställ tändningen statiskt istället (med motorn avstängd) så får du mer exakt. Strecket på 0 (TDC) sen vrid fördelaren till testlampan lyser. Du har väl en verkstadshandbok där står mer hur man gör.
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.