Undre spindelled, har någon bytt sådan (Mk7-8-9)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
29 jan 2020 20:14
#1
Undre spindelled, har någon bytt sådan (Mk7-8-9)
[Kalle Borg] (2017-06-04)
Jag vill ha en dialog med någon som har erfarenheter av att byta undre spindelled fram på Mk7-8-9 eller XK120-140. Det är en spindelled man köper i sats med lösa delar, med kula, kulskål, damask, shims samt monteringsdelar. Den skiljer sig något från de som passar till 60-70-talarna.
Damasken sitter på dessa äldre typer monterad på en liten sadel av plåt vilken hålls på plats av fyra underdimensionerade skruvar.
Jag har noterat att rörligheten i den nya reservdelen är mindre än på originaldelen vilket får till följd att damasken klipps sönder (kommer i kläm) när bilen fjädrar ut helt. Typ lyfts upp på domkraft. Felet beror på att den lilla sadeln som damasken sitter på är annorlunda på nya reservdelen jämfört med originalet. Original-sadeln går inte att återanvända, den ödeläggs när man tar isär spindelleden. Jag har köpt dessa spindelleder från olika leverantörer, där de jag fått från den stora grossisten (bokstaven D förekommer i namnet) är i flera delar så undermåliga att jag bedömer lortet som helt oanvändbart. De jag får från den lilla lilla firman som är specialiserade på Mk7 (bokstaven W förekommer i namnet) är nästan perfekta. Men, den lilla sadeln av plåt är lika från alla leverantörer, även från “W”.
Jag ser två lösningar. Antingen byter man till en kortare stötdämpare som begränsar hur långt bilen kan “fjädra ut”. Eller så slipar man av yttre hörnet av bärarmen för att skona damasken. Båda åtgärderna är drastiska. Jag skulle hellre se annan lösning. HUR GÖR NI ANDRA?
Jag kan tillägga att jag kontrollmätt kulan och konan för att kunna jämföra original och ny del. De nya reservdelarna har en lite längre kul-stjälk vilket till viss liten del förbättrar ovanstående missförhållande.
Jag har också noterat att det finns material nog i “hub carriern” så att man skulle kunna arborra så att man kan sätta dit den modernare damask-hållaren (rund hylsa som trycks i underifrån) såsom det är på 60-70-talsjaguarerna. Har någon gjort detta?


[Lars Göran Nilsson]
Hej Kalle,
Jag noterade samma problem när jag renoverade min framvagn på XK 150:n på 80-talet. Det är väldigt lite plats för damasken men min skyddsdamask har inte gått sönder trots allt. Jag såg att ett känt mindre XK-företag i Coventry nu lanserade en hållare med förlängt mtrl för att få plats att montera skruvarna på ett bättre sätt än original. Tänkte köpa ett set för att se om det löser problemet. Det ger i och för sig inte mer plats för gummidamasken, så med risk för att prata mot bättre vetande kanske någon av dina drastiska lösningar är bättre.
Jag ska faktiskt beställa ett par nu när det kom på tal. Återkommer när jag har kollat resultatet.
MVH
Lars-Göran Nilsson, 0705872591


[Kalle Borg]
Hej Lars-Göran
Tack för detta mycket intressanta svar! Har XK-firman varit uppmärksam nog på att förlänga flankerna för ett bättre skruvförband så har de kanske också tänkt på andra förbättringar! Skriv gärna igen när du sett de nya delarna du beställt!
Kalle
2017-06-19 kl. 14:22


[Kalle Borg]
Nu har jag tillverkat pressverktyg och fixturer för att modifiera de nytillverkade, felaktiga, delarna i satsen till undre spindelled. Jag hjälper gärna er andra nu när jag har verktygen. Skall du byta undre spindelled på XK120-140-150 eller Mk7-8-9 eller Mk1 så delar jag gärna med mig med hjälp och erfarenheter.


[Lars Göran Nilsson]
Hej igen Kalle,
Såg att du nu gjort en förändring själv. Men jag har fått hem de nya delarna med förlängda sidor. Har dock inte provat att montera de ännu.
Men såg när jag fördjupade mig i framvagnen för Xk och Mk7, att det skiljde något mellan dessa delar. Inte mycket, men enl. Guy Broad tillräckligt för att det ska bli fel hjulvinklar.Kan det vara en del av din problematik?
Därför kanske inget värde för dig att se hur det går för mig med Xk:n
Hur har du löst det nu?
Mvh
Lars-Göran


[Kalle Borg]
Jag är naturligtvis mycket intresserad av att se hur det ter sig på en XK! Jag skulle t ex vilja se ett foto på hur din nya del ser ut.
Om du förser mig med din e-mailadress så kan jag skicka dig en foto-sekvens på hur jag gjort modifieringen av mina delar. Skicka till kalleborg@kalleb.org så svarar jag med bilder och beskrivning. Intressant att G B menar att det skiljer mellan XK och Mk7. Mina delar är köpta till Mk7. Finns det någon beskrivning som visar vilka skillnaden är?
ÖVRE spindelled skiljer mellan olika fabrikat. Offsetten skiljer (Horisontal-linjen genom kulans centrum jämfört med c-linjen genom bultarna). Här är kvalitetsprodukten “Lemförder” CAC9938# sämst av de jag kollat. Cambervinkeln påverkas negativt vid fullt infjädrat/utfjädrat läge. Spelar ingen större roll… Däremot har Lemfördern störst rörlighet! (Vilket naturligtvis är en följd av det förstnämnda)
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.