Kylproblem XK8 -00
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Peter Gustafsson
23 jul 2020 16:33
Kylproblem XK8 -00
Hoppas någon har några bra tips på hur jag ska få bukt med min XK8.Problemet är att så fort motorn når arbetstemperatur så startar kylfläktarna att gå, dessa går konstant.
Så länge jag kör lugnt dvs vanlig stadstrafik eller platt backe på landsväg så håller motorn rätt temperatur.
Kommer jag till en längre uppförsbacke och ger lite gas börjar mätaren vandra uppåt mot rött, släpper jag gasen och låter motorn " vila " så går mätaren ner.
Vad jag hittills provat är följande:
- Ny vattenpump
- Nytt termostathus/termostat.
- Ny tempgivare.
Alla ideèr och tankar mottas tacksamt!
Kåre Jakobsson
24 jul 2020 08:34
sv: Kylproblem XK8 -00
har haft liknande problem med andra bilar, en trolig orsak är att själva kylaren är igensatt, kan bli det av olika anledningar, du kan prova maskindisk tabletter, varmköra o skölja med rent vatten efter det 3-4 ggr, kom ihåg att det finns saker i dessa tabletter som inte är bra alls för Alu....jag har testat detta på ett kyl på en bil som tidigare tryckt ut olja i kylvattnet(tidigare ägare...) maskindisk tricket funkade inte på det klägget, monterade ur kyl och körde med kaustik soda, samt sköljde rikligt efter det, det funkade och fick väck gamla oljerester ur kylkanalerna,Du kan prova att installera Torque appen med en OBD plugg för att se motortemp i "realtid", tempmätaren som sitter i panelen är ju mest ett ornament,
Mvh
k.
Peter Gustafsson
25 jul 2020 09:57
Tack Kåre.Vi provar och rensar kylaren så får vi se vad som händer!
Peter Gustafsson
9 aug 2020 21:41
Hällde i medel för att rengöra kylaren och spolade sedan med vatten efter det och testade bilen idag och temperaturen verkar hålla sig enligt mätaren.Dock så går fläkten konstant? Känner inte igen det från början då jag köpte bilen för fyra år sedan. Från det tempen kommer upp i normal läge så startar fläktarna och sedan går de konstant? Idè om de?
Tittade på lite filmer om xk8 och såg att på någon så gick det två slanganslutningar från expansionskärlet, jag har bara en. Denna går till termostathuset. Saknar jag en ? Och isåfall vart går slang nummer 2? Står man på samma sida som expansionskärlet så har jag min slang från den vänstra pipen, den högra är tom?
Tacksam för tankar om detta!
Gerry Winberg
9 aug 2020 23:11
Hej,Du bör ha en slang till det andra expansionskärlet se bif. schema. Fläktarna styrs frän fläktmodulen som sitter ihop med fläktpaketet, den får i sin tur signal från motormodulen, Du får kolla kretsen från motormodulen till fläktmodulen för att se om du har konstant signal till fläktarna, se bif. schema.
MVH
Gerry
Björn Vaervågen
13 aug 2020 19:33
Jag vet inte om det är ett problem på XK8, men på en XJ-S jag hade så var problemet att det kommit en massa skit och satt igen kylaren på utsidan. Det var helt igensatt på den nedre tredjedelen av kylaren. Ingen luftgenomströmning.
Kjell-Olof Olofsson
25 sep 2020 13:03
Ett litet läckage som jag aldrig hittade tidigare hittade jag ovanför växellådan när jag skulle byta automaten. Det var en backventil som hade löst upp i den ena slangänden det var bara att byta hela slangpaketet 2500 kr. Bytte också alla lambda sonder 4st bara av den anledningen att det är för mycket jobb att göra det senare. Det är mycket jobb trots att jag har fullutrustad bilverkstad. Tips till kylproblem kalkosan fungerar.
Visar inlägg 1 till 7 av 7 totalt.