S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Henrik Elmunger
30 jun 2020 20:01
S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
S-typen fick en bra service med spjällhusrengöring och rengöring av luftmassemätaren. Efter det gick den otroligt bra. Men så plötsligt tändes motorlampan. Bilen gick riktigt risigt. Felkod, cylinder 5 misständer.Började plocka bort tändspolar och tändstift (vänster bank, om man sitter vid ratten). Tändspolarna var lite smutsiga och oljiga, speciellt den närmast torpedväggen.
Cylinder nummer 6 enligt bild: https://www.jag...wthread.php?t=102059
Tändstiften var smutsiga och oljiga, smuts både på gäng och porslin. Bilder bifogade.
Nå, enligt internet så behöver man byta packning till ventilkåpan och "ignition coil boss seal". Antingen det eller så har bilen brustna kolvringar eller något annat som är ungefär lika illa.
För att utesluta brustna kolvringar så ska man göra kompressionstest.... på en varm motor... Hur svårt är det att få bort grenröret? Man får inte bort tändspolar och stift utan att ta bort det.. Tänkte skaffa ett kompressionstestkit från amazon, inte så dyrt.
Om den går igenom kompressionstestet: Vilka andra packningar bör man byta när man ändå är där och håller på? Packning till grenrör och spjällhus... Vad mer?
Vad är bra att tänka på under den här operationen, vad finns det för do's and don'ts
Gerry Winberg
1 jul 2020 15:18
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
HejDet är inte speciellt svårt att plocka av insuget, så här gör du;
Koppla loss alla elanslutningar till insugningsrör och spjällhus.
Koppla loss alla slangar till insugningsröret.
Lossa bränsletrycksregulatorns fäste.
Lossa insugets främre fäste
Lossa kabelstammen från insuget
Lossa insugets bakre fäste
Lossa insugets 4 bultar.
Lyft av insuget.
Du behöver nedre packning mellan insuget och blocket och övre packning till insuget, totalt 4 st.
Skall du plocka av ventilkåporna behöver du packningar -till dessa plus packningar till tändspolarna ”Boss seal”. Totalt 4 st.
Du behöver inte packningar till spjällhuset eftersom detta inte behöver lossas.
Spänn alla skruvar till rätt moment när du monterar tillbaka detaljerna, detta är speciellt viktigt för ventilkåporna annars är risken för läckage överhängande.
Lycka till och hoppas på det bästa!
MVH
Gerry
Fredrik von Schlieben
2 jul 2020 23:28
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Hur har de fått till detta? Att riva halva motorn för att komma åt tändstiften. Kompprov vid varm motor, den har ju kallnat innan allt är bortplockat. Ett bra skäl att inte köpa en sån modell tycker jag.
Henrik Elmunger
4 jul 2020 07:09
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Hur har de fått till detta? Att riva halva motorn för att komma åt tändstiften. Kompprov vid varm motor, den har ju kallnat innan allt är bortplockat. Ett bra skäl att inte köpa en sån modell tycker jag.
Har man inget vettigt att tillägga så kan man hålla truten.
Fredrik von Schlieben
8 jul 2020 12:13
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Tack detsamma.
Pontus Larborn
12 jul 2020 11:10
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Bara för att reda ut en liten detalj; det är inte grenröret som måste demonteras utan insuget. Att den är byggd så är ju för att stiften har otroligt långt serviceintervall, jag minns inte exakt men det är säkert 15.000 mil, så även om det är lite bökigt att genomföra bytet så behöver man inte göra det så ofta.Att det är lite oljigt och smutsigt kring stiften är ju inte jätteovanligt varken på sexorna eller åttorna, eller de raka sexorna för den delen. Det hade inte oroat mig det minsta, om jag ska vara ärlig.
Har du misständningar på femmans cylinder så skulle jag gissa att du har en dålig tändspole, eller ett dåligt stift. Byter du dessa tror jag att den kommer gå perfekt igen.
Om du ändå river insuget så byt alla tändspolar och stift.
Henrik Elmunger
12 jul 2020 19:54
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Yes, skrev grenrör, men tänkte insug, hur det nu gick till :)Intake manifold.
Jo, alla stift ska bytas, ska byta alla tändspolarna på åtminstone den sida som är jobbig att komma åt.
Att de är lite sotiga i gängen är nog ingen större fara som sagt, men åtminstone ett stift var väldigt oljigt i gängan. Har man bort allt så är kompressionstest att rekommendera, säger Internet
Henrik Elmunger
12 jul 2020 21:10
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Byte tändstift X-type:https://www.jag...ug-change-faq-48128/
Pontus Larborn
29 jul 2020 18:18
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Jag säger inte att du har rätt eller fel, utan för att jag är genuint nyfiken, hur skulle dålig kompression göra att man får olja på tändstiftens gängor?Om det kommer olja in i förbränningen så förbränns den ju och bilen börjar blåryka? Inte kommer den fastna på stiftet?
Henrik Elmunger
14 sep 2020 21:25
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Pontus: Vad jag minns så menar folk på att man kan ha brustna kolvringar och därmed ska man få olja på tändstiften. Rätt eller fel är inte jag man att avgöra, men du har en poäng... Om den har mkt dålig kompression borde ingen förbränning ske alls, så då borde den ryka ordentligt när det kommer ner bränsle i katalysatorn. Iofs, kommer det upp olja från vevhuset som då inte förbränns, som lägger sig på stiftet? Nu spekulerar jag fritt...I övrigt; har nu bytt packningarna till ventilkåporna samt övre och undre insugspackningar. Ingenting momentdraget än då jag inte hittat åtdragningsschemat än. Borde finnas på jagrepair.
En annan sak, ventilkåpsventilationen? till högra banken, dvs den man inte kommer åt om man inte tar bort "intake manifold", var kan man hitta en sån? Vad heter den egentligen :) Hittat så många olika benämningar på den där ventilkåpan att det börjar bli riktigt roligt att försöka googla fram grejer :)
Den sitter mellan röret från luftburken och höger ventilkåpa. Bifogade bilder. Väldigt spröd och tålde inte alls att bli borttagen. Hittade all plast när vi lyfte på ventilkåpan.... Hoppas jag. Blir att byta olja på den när allt det här är klart.
Behöver även byta IMT O-Rings. De var lite svåra att hitta... artikelnummer någon?
Henrik Elmunger
15 sep 2020 19:51
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
På jagrepair.com finns en verkstadsmanual för S-type. Där står vilka moment man ska dra med och i vilken ordning man ska dra skruvarna för ventilkåporna, sidorna 716 till 719. Man ska även enligt instruktion lägga på extra gasket maker.https://www.jag...wthread.php?t=107115
https://www.jag...highlight=cam+covers
Andra bra sidor:
Sid 651 fuel supply manifold. Sid 634 en massa övrigt, som exvis tändstift.
http://www.jagr...008-FSM-Workshop.pdf
Gerry Winberg
15 sep 2020 23:07
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
HejTydligen hittade du momentvärdena men då tar vi reservdelsnr:
Vevhusventilation-Crankcase vent C2S21129 med tillhörande slang-Breather hose XR848130
O-ring till ITM ventil C2S38334 ersatt av C2S40669,
Tyvärr så har alla dessa utgått från lagerhållning så det gäller att leta på ebay efter gamla lager.
MVH
Gerry
Henrik Elmunger
17 sep 2020 19:26
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Tack så mycket för hjälpen! Ska genast börja leta :)Vad ska man ha för typ av gasket maker? Finns verkligen en uppsjö.
Henrik Elmunger
17 sep 2020 20:05
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
https://parts.j.../c2s21129-valve.htmlDet är del 3 jag behöver, har verkligen alla delar samma delnummer?
De delar jag hittar när jag letar på c2s21129 är till vänstra kåpan.
O-ringarna och en PCV-ventil hittade jag på britishparts. Man fick dock söka på gamla delnumret.
AJ812570
https://parts.j...999995/AJ812570.html
Sen kolla motornumret om den passar.
Hittade O-ringar på british parts också.
https://www.bri...inlet-manifold-p7774
Gerry Winberg
18 sep 2020 13:34
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Hej,Del nr 3 har nr XR848129. Nr är separata för var del.
MVH
Gerry
Henrik Elmunger
20 sep 2020 17:19
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Hej,
Del nr 3 har nr XR848129. Nr är separata för var del.
MVH
Gerry
Utmärkt, stort tack :D
Höll på att leta mig fördärvad. Fick massor med träffar på X-type, men hittade inte rätt till S-type.
Då ska nog allt vara färdigt att beställa.
En tråd på annat jaguarforum menade att man skulle ha loctite ultra grey 5699 RTV som extra tätning.
Henrik Elmunger
22 nov 2020 20:48
sv: S-type V6 2005 - Olja på tändstiftsgängan
Senkommen uppdatering:Nu är allting isärplockat och ihopsatt, verkar tätt och fungerande. Den tänder på alla cylindrar som den ska. Alla packningar bytta.
Ett helt OK jobb sålänge man är noggrann. Dock en sladd till den övre IMT-ventilen som gått av. Den ska lödas ihop igen så borde det fungera.
Snart dags för nästa S-type som ska få samma behandling.
Tack för all hjälp i tråden :)
Visar inlägg 1 till 17 av 17 totalt.