Oljebyte via sug

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
28 jan 2020 20:58
#1
Oljebyte via sug
[Seppo Arkko] (2018-02-15)
Köpte en pump på Jula,och skulle suga upp oljan via röret. Men slangen var för grov. Mätte röret invändigt,fick det till 5mm. Någon som vet var man hittar slang som är 5mm utvändigt. Eller där jag kan köpa hela kitet. pump med slang. Manuell eller elektrisk spelar ingen roll.


[Gerry Winberg]
Hej
Clas Ohlson har slang med innerdiameter 3 mm och ytterdiameter 5. Artnr. 49-410-10.
MVH
Gerry


[Seppo Arkko]
haha var in där och tittade idag,men hittade inget. Kollade online nyss,såg att det var slut i butiken. Bra då funkar det med den då. Får höra med dom när de får hem den. Vet du om det finns nånstans i motorrummet,där man kan koppla på en elektrisk pump?


[Gerry Winberg]
Hej,
Tyvärr, jag kan inte komma på något bra ställe i motorrummet där man lätt kan komma åt batterispänning. Det lättaste är nog att dra en anslutning som räcker till uttaget i kupén eller till batteriet.
MVH
Gerry


[Fredrik Von Schlieben]
Längst framme till vänster vid Relälådan. Den lilla framför säkringarna. Där finns en pluspol som har en gummihatt. Bredvid är en skruv M 6 som är nolla.


[Seppo Arkko]
Okey tusen tack


[Gerry Winberg]
Hej,
Jag missade den elektriska anslutningen men kolla anslutningen av oljeslangen. Till en original vacuumpump finns det en adapter som anslutes mellan slang och rör utanpå röret. Det verkar betydligt enklare än att försöka få in en slang inuti, det gäller bara att få det tätt.
Här har du en bild på adaptern.

Adapter

MVH

Gerry


[Seppo Arkko]
Ja det är det säkert. Var hittar man en original vacuumpump?


[Gerry Winberg]
Hej,
Original vaccumpump tillverkas av Bosch och kostar därefter, här finns de Vacuum pump. Det borde kunna gå att ansluta slangen på din Jula pump till röret med någon typ av adapter så här ser originalet ut Adaptor det gäller bara att få en tät anslutning.
MVH
Gerry


[Seppo Arkko]
Om jag inte minns helt fel,så är änden på röret lite koniskt. Kan bli svårt att få det tätt tror jag. Om man intehar riktiga adaptorn. Hittade denna på nätet

https://www.nom...2015-Jaguar-XF.html. Kan det vara nåt?


[Fredrik Von Schlieben]
Går röret ända ner i botten på tråget? Jag tror inte det. Och den största fördelen med sug, istället för avtappning är ju att man får upp en del slam ifrån botten. Så att suga utanpå röret tror jag inte på.


[Gerry Winberg]
Hej
Pumpen ser helt Ok ut och anslutningen liknar originalverktygets, den fungerar säkert. Original så sugs oljan upp i röret utan någon slang inne i röret.
MVH
Gerry


[Fredrik Von Schlieben]
Men går röret ner till botten? Hur får man annars upp oljan.


[Gerry Winberg]
Hej,
Röret går till botten av sumpen se bild nedan:

Oljerör

Röret är nr 2.

Delen som sittter i sumpen ser ut så här:

Röret har många tvära böjar och att få in en slang inuti röret kan bli svårt, risken finns att den fastnar. Tappas oljan ut genom bottenpluggen så får man ut några cl mer.

MVH

Gerry


[Seppo Arkko]
Såg på Facebook,en som bytte olja med elektrisk pump uppifrån. Såg ut som Julas pump. Men vet ej säkert,såg inte om det var slang i röret. Håller med dig,tveksamt om man får ner en slang. Med så många tvära böjar

Jag har kommit fram till att jag byter underifrån. Byter oljepluggen oljan och oljefiltret. Verkar lite osäkert med byte via röret. Hur f-n får man ner en slang i ett rör med så många böjar?. Nej får bli på gamla hederliga viset tyvärr. Önskar man slapp krypa under bilen


[Gerry Winberg]
Hej,
Om du skall byta oljan uppifrån så ansluts slangen utanpå det befintliga röret via en orirginal adapter, att få in en slang inuti röret verkar svårt.
MVH
Gerry


[Torslund]
Finns det avtappningsplugg så använder man den. Slam i tråget är nog ett mindre problem, har tagit ner rätt många tråg och inte ens på bilar som är mycket gamla så har det funnits nått som skulle vara farligt. Förr fanns det gör det själv hallar på varje OK mack, det kanske inte finns längre på nån mack.

Ramper man kör upp på är för korta, inte ens en xj40 kommer upp med framhjulen utan att ha en förlängning så att spoilern kommer upp en liten bit. Garagedomkrafter är många gånger för korta så man inte kan pumpa när den är under axeln. Är precis så att jag får upp bilen med de verktyg jag har sen tidigare.

Så steget till att köpa en saxlyft är inte långt borta.


[Gerry Winberg]
Hej,
Hålller med dig Torslund, det är ofta problem med att komma under bilen på ett enkelt och framför allt säkert sätt. Ett alternativ till lyft är att köpa ett par hydraliska ramper från Verktygsboden Hjulramper de fungerar för min X358 XJR och den är låg. Nu ersätter inte en ramp en lyft för alla arbeten men för oljebyte, hjulbyte och enklare arbeten under bilen är ramp helt tillräcklig.
MVH
Gerry
gw01.jpg

50.92 KB

gw02.jpg

41.67 KB

gw03.jpg

14.34 KB

Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.