Trottellänkage bussningar v12 6,0

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Mikael Kenson
21 maj 2020 19:19
Trottellänkage bussningar v12 6,0
Hej. Jag håller på och fixar en XJ12. Jag tyckte det var dålig pressision i trottellänkaget och ser att det saknas två bussningar. Lite av en bussning hänger kvar så jag ser att det suttit något där från början. När jag tittar på sprängskiss finns dock ingen bussning med. Är det någon som vet specifikationen på den saknade bussningen? Jag har ringar in axeln och hålet där axeln går in och där bussningar således borde sitta. Jag har också lagt med bild på hålet och axeln så glappet syns. Tack för hjälp
IMG_20200521_173713.jpg

1.82 MB

IMG_20200521_174941.jpg

3.45 MB

Mikael Kenson
21 maj 2020 23:34
sv: Trottellänkage bussningar v12 6,0
Nu har jag forskat vidare lite. Tydligen sitter det en gummibussning där original. Jag förstår inte varför den inte är med på sprängskissen... När jag tittar på hur lösningen ser ut så kan jag konstatera att det är en mycket dålig lösning att ha en gummibussning på detta ställe. Man vill ju inte att den skall kunna flexa/komprimeras för då glappar ju hela systemet. Gummi skapar glapp och dessutom blir det friktion helt i onödan. En flänsbussning är en mycket bättre lösning, antingen i metall (brons tex) eller hård plast. Sagt och gjort... Det blir ingen originaldel. Jag hittade i "bra att ha lådan" teflonbussningar i rätt storlek. Jag testar med dessa plast/teflon flänsbussningar nu och om det inte verkar 100% så får det bli metallbussningar. Ytterdiameter 12. Håldiameter 8. Flänsbredd 2.

Jag är ju ny på Jaguar XJ så detta kanske är något som alla redan har fixat. Om ni inte gjort det redan så kolla om ni har samma problem. Det är verkligen inte bra om spjällen kan "fladdra" och vara olika på höger och vänster sida.
Gerry Winberg
21 maj 2020 23:39
Hej
Bussningen har reservdelsnr C34388 och är en gummigenomföring som finns som lagervara, kostar några tior. Att den inte finns på sprängskissen beror på att den finns på insugningsrörets sprängskiss.
MVH
Gerry
Mikael Kenson
22 maj 2020 22:46

Hej
Bussningen har reservdelsnr C34388 och är en gummigenomföring som finns som lagervara, kostar några tior. Att den inte finns på sprängskissen beror på att den finns på insugningsrörets sprängskiss.
MVH
Gerry

Gerry Winberg

Tack for information.
Visar inlägg 1 till 4 av 4 totalt.