xj6 1995 växlar konstigt
Du har inte behöriget att skriva inlägg här.
Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 21:31
xj6 1995 växlar konstigt
anders adetun (2017-08-15)Hej! Har en XJ6 1995 3,2 som växlar konstigt eller om det ska va så? Den lägger i 3an vid 60 och 4an strax över 80.Sänker man farten till under 80 hoppar 3an i.Det känns lite fel o ligga på 3an när man ligger i 75-80. Har bytt olja i lådan ingen skillnad. Är det nån som vet?
Gerry Winberg
Hej,
Du har en ZF 4HP22 låda med en hydraulisk styrenhet, alltså ingen ”datorstyrd” enhet som de senare lådorna. Växlingarna styrs av gasspjällets läge och hastigheten. Förutom denna styrning så finns en mekanisk ”kick-down” funktion. Det finns även en mekanisk ”lock-up” funktion som låser turbinen så att den inte slirar. Lock-up kopplas bara in på 4:ans växel och då runt 80 km/h vid jämn gas och kopplas ut mellan 72-76 km/h. Det kan uppfattas som lådan växlar ner eftersom motorvarvet höjs en aning.
Dina växlingspunkter verkar att vara korrekta och har de inte ändrats plötsligt eller andra fel som hårda växlingar, slirning, etc. så är nog allt som det skall vara. Dessa lådor brukar hålla bra, bara man byter olja regelbundet och kollar oljenivån.
MVH
Gerry
FvSch
Jag frågade samma sak för nåt år sen. Det är irriterande speciell på dessa jä…a 80 vägar. Alltid är det nån som kör 80.
Jag fick också tipset att det är lock upp som känns som en växling. Jag är fortfarande inte säker på, jag tror det är både ock.
Men irriterande är det hur som. Men jag tror normalt på x300.
Pontus Larborn
Jag är osäker på om allt står rätt till, även om jag kört massor med mil i X300 både 3.2 och 4.0 så har jag tyvärr svårt att dra mig till minnes exakt var de växlar, men precis som Gerry säger så är det troligen lock-upen som upplevs som en fjärde växel (eller femte). Den går i vid 80-90 någonstans, och kopplas ur runt 75, och jag tror att det är beroende av att motor/låda har uppnått en viss temperatur, där kanske Gerry kan fylla i?
Fyran läggs i vid en mycket lägre hastighet, strax under 50km/h.
För exakta lägen kan man tita på sidan 141 i denna manual; http://www.jagu....sk/service/x300.pdf
Hursom; det är svårt att säga något utan att ha kört bilen men på de X300:or jag haft som har upplevts som konstiga i växlingarna, då har också något varit fel. Antingen igensatta filter eller något knas med gasvajern som gör att den tror att den ger mer / mindre gas än vad den verkligen gör.
Gerry Winberg
Hej,
Tack Pontus för manualen, jag hade bara ZF manualen tillgänglig. Problemet är att till och från på Lock-up ligger runt 80 km/h. Till vid 79-85 och från vid 76-82 det betyder att lådan kommer att koppla in och ut lock-up hela tiden, förr i tiden var ju hastigheten 90 km/h och då fungerade allt som det skulle. Det går att justera växlingspunkterna lite med hjälp av spelet i gasvajern, öka resp. minska spelet lite åt gången bara och se om det hjälper. På ZF 4HP22 så styrs lock-up bara av gasspjällets läge och hastigheten, oberoende av temperaturen. Däremot på ZF 4HP24 finns det en TCM “Transmission Control Module” som även tar hänsyn till motor belastning och varvtal. den sänker också förställninen på tändningen vid växlingsögonbliclet för mjukare växling. Jag har aldrig haft 3.2 motorn utan bara 4.0 i mina X300 och där upplevde jag inga problem. Lådan skall däremot inte växla ner till 3:an förrän vid 24-35 km/h utan gas. Det går att se på varvräknaren om den kopplar ur lock-up och/eller växlar ner till 3:an, urkopplingen av lock-up bör höja varvtalet med några procent bara. Jag hittade också frågan i det gamla forumet, och med samma svar.
MVH
Gerry
Staffan Sundberg
Lockupen på min X300 3,2 aktiveras vid åttio och sänker varvtalet med tvåhundra, och avaktiveras vid nästan lika hög hastighet. Förbannat opraktiskt. Testa växlingarna genom att sakta köra iväg från stillastående och räkna växlingarna. Jag tror att du missar den första, eftersom bilen växlar upp till tvåan nästan direkt.
Staffan
P.S.
Finns det en avtappningsplugg på turbinen till dessa lådor?
Gerry Winberg
Hej Staffan,
Stämmer precis med “specification” för lådan och tyvärr så finns det ingen avtappningsplugg för turbinen, bara för sumpen.
MVH
Gerry
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.