Vilken olja i V12

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Webmaster Jaguarklubben
29 apr 2020 21:14
Vilken olja i V12
Daniel Brodin (2017-07-11)
Hej, vilken olja använder ni i era XJS V12? Hel eller delsyntet?
Enligt bok ska det vara 5w40 (Castrol) men hört många som använder en något tjockare, typ 10w60.
Detta ämne redigerades 2 år, 8 månader sedan av Daniel Brodin.

Gerry Winberg
Hej,
Vilken olja man skall använda finns det många åsikter om och man kan väl konstatera att följer man tillverkarens rekommendationer blir det inte “fel”. Nu måste man tänka på att dessa togs fram för mer än 30 år sedan och det har hänt rätt mycket på oljefronten under tiden. Ett säkrare val är vanligen oljetillverkarens rekommendationer och där kan man konstatera att trenden går mot lägre viskositeter för att minska friktionsförlusterna. Castrol rekommenderar idag 10W-40 för V12 och 5W verkar onödigt lågt om du inte kör mitt i vintern i Norrland. De anger också Edge 10W-60 som ett alternativ. Kör man inte racing är 60 onödigt tjock och dyr och smörjer inte bättre. Denna olja är framtagen för högvarviga högprestanda motorer som kan komma upp i höga arbetstemperaturer vilket knapppast kategoriserar Jaguars V12. Slutsats, häll i 10W-40 syntetolja så får du bra smörja till ett vettigt pris. Hoppas på fler inlägg i frågan, olja kan diskuteras länge!
Gerry

Torslund
Tja, jag har aldrig behövt bättre än mineralolja. Har haft bil i mer än 40 år och aldrig haft ett ras. 10-30 eller 15-40 beroende på om jag byter på vår eller höst. Ok, har aldrig haft nått nyare än 2000

Carina Paulvong
Jag har en XJS -94 V12 6.0.
Hällde i “Castrol 5W-40 Edge” (helsyntet), första gången jag bytte olja efter jag köpt den. Oljetrycksmätaren var väldigt fladdrig efter det.
Nästa gång blev det “Castrol 10W-40 Magnatech” (delsyntet). Nu är oljetrycksmätaren betydligt lugnare.
Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.